Etikettsajten
Läst 6049 ggr
Ligonskrutt
2010-08-25, 18:04

Kattmamma och ungar i Kalmar

Stötte på en annons angående en upphittad kattmamma med ungar.
Kattmamman och hennes kattungar håller till vid prästgården vid Arby kyrka Vassmolösa, är det någon som saknar katten eller känner igen katten hör av er!

Katten och ungarna har gått omkring vid gamla prästgården vid Arby kyrka och i mitten av juli sågs 2 ungar av en person. En annan person har sett 3 kattungar och vid ungefär samma tid fanns en kattunge vid Kastanjen Arbylund som en personal där kunde lämna till en familj.
Kattmamman och 2 ungar lever utomhus och får mat av några personer, men de kan inte ta in katterna. De hoppas att någon kan ta in dem eller så ska de försöka med djurhemmet här i Kalmar. (Djurhemmet i Kalmar har dock inte möjlighet att ta in fler katter just nu).

Finns det ngn som känner igen katten eller som kan hjälpa till att ge den och kattungarna ett hem?

Bild

Bild

Bild

Jag har själv inte haft kontakt med katterna men de som matar den säger att den är skygg.
De som matar katten vill gärna bli kontaktade om du vet något om katterna eller kan hjälpa till: Ragnhild tel 0736 519970 och Mona 0480-47 19 66
hingrald@hotmail.com

Ankie
2010-08-25, 19:25

men kissarna då

Ligonskrutt
2010-08-30, 17:17

Ja kissarna ser så söta ut på bilderna. Stackarna vill komma in till någon snäll människa.

Varken djurskyddet i Oskarshamn eller Kalmar djurhem kan ta in katterna. Enligt hemsidan tar in Katthemmet Kompis in nya fall förrän det nya katthemmet står klart. Vad ska man göra? Finns det ngn här som har tips på vart jag kan vända mig?

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Ankie
2010-08-30, 21:03

puttar denna

Ligonskrutt
2010-08-31, 12:16

Tack Ankie

Det börjar bli kallt nu om nätterna…och jag har ingen kunskap/erfarenhet om hemlösa katter, så jag vet inte vad jag kan göra för att hjälpa katterna Gråter

Ligonskrutt
2010-09-02, 19:46

Söker gärna tips på hur jag kan hjälpa kissarna! (om man kan efterfråga det i en annons?)

Har inte fått svar ifrån "matarna" på ett tag, men de skrev att de hoppades att  katterna skulle få ett hem snart för situationen var ohållbar…

Sidentass
2010-09-02, 21:51

Slog mej tanken att be min sambo höra lite med sina kollegor då han jobbar i Kalmar..men samtidigt är det ju bra om det blivande stödhemmet har en viss vana vid skyggisar…

Alexej
2010-09-02, 22:43

KKS?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2010-09-02, 22:46

Putt för kissarna….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tervmatte
2010-09-07, 12:18

Hur går det för kissarna? Snart är ju vintern här igen…

Ligonskrutt
2010-09-07, 23:15

jag hörde från ragnhild i torsdags,och då sa hon att kalmar djurhem hoppades sälja katter på lördagen så de kunde få en box tom. katterna matas varje dag av mona och de har en transportbur med täcke över på trappan. jag tolkar det som att katterna är halvtama: "jag har semester en vecka. När jag kommer tillbaka hoppas jag att vi får lämna katterna där (=katthemmet i kalmar…) och att de blivit så sociala att någon kan ta hand om dem."

Jag frågade i söndags hur det gått under lördagen men har inte fått svar, hon som mailar är bortrest nu så det är väl därför.

jag ska försöka ringa mona imorgon och höra hur det går och om vi ska höra med kks (tänkte jag inte alls på,tack :) ) också.

Ligonskrutt
2010-09-19, 17:17

Nu är det främst hem till katthonan som behövs!

Ev blir det aktuellt med avlivning av katthonan ifall hem till henne inte kan ordnas:

"Hej Jenny Katterna (ungarna främst) står på kölista till djurhemmet i Kalmar men de har ingen bur ledig, de hör av sig. Jag hade i fredags mailkontakt med Camilla Henningson. Katthonan är inte tam så därför tror jag att det är svårt att de kan göra något för henne men ungarna jobbar vi för att de ska bli tama. Jag kan inte göra det så mycket men Mona-Cajsa gör det men det är för jobbigt för henne nu med allt ansvar och hennes egen katt blir störd vid entrédörren av de här katterna f.ö. både leker och busar han med ungarna.   Jag beställde kastrering för katthonan till fredag 24/9 men sen när vi pratade mer om det så vill vi nog att de avlivar henne istället. Annars är det Mona-Cajsa som får fortsätta mata, för honan går in så fort hon hittar en öppen dörr och rövar med sig från bord och bänkar. Hon river i väskor också, en målare som jobbade förlorade sin matsäck, en Medarbetare hade mat i cykelkorg en kort stund och vips var hon där och välte cykeln.  Om inte Mona-Cajsa matar så är det ett lidande för katthonan att vara ovälkommen och hungrig. Jag börjar också bli orolig för att hon ska komma med en ny kull innan vi hinner göra något. På måndag kontaktar jag länsstyrelsen om vad de tar för ansvar sen ringer jag djursjukhuset och ändrar beställning av kastrering till avlivning. Det är ju en stor kostnad att kastrera också 990 eller 999 kronor tror jag de sa. Avlivning vet jag inte vad det kostar. Jag har beställt en bur på tradera så att jag kan flytta henne. Om du kan hjälpa till med ungarna, en eller båda, tills de får komma till djurhemmet är det bra. De får komma dit så småningom. Jag kan inte ta någon för jag jobbar oregelbundet och åker till Östergötland varannan helg. Mona-Cajsa[…]har ett stort hjärta för de här små men det blir alldeles för jobbigt för henne. Det var Mona-Cajsa som föreslog avlivning av katthonan och med ovanstående motiv när jag sa att jag beställt kastrering."

gulliver
2010-09-19, 17:47

Jag protesterar å det kraftfullaste och bestämdaste mot denna inställning hos ett katthem!!!!! Skrikandes

Är så upprörd nu så jag kan inte skriva mer …….

[chouwa]
2010-09-19, 18:35

Vad i hela fridens namn! Det där är ju hemskt!!
Är kattmamman infångad? Eller går hon ute med risk för att bli dräktig igen? Hur gamla är kattungarna?

Jag upplever genom beskrivningarna inte att hon kan vara Så skygg eftersom att hon gärna verkar hålla sig där det finns människor.

Ligonskrutt
2010-09-19, 19:02

kattmamma med ungar går ute. Utanför ett bostadshus där de får mat. (min mamma tror att det är samma katt som har funnits i det området i minst 8 års tid, som den som tidigare bodde i huset skaffade och hade som "lagårdskatt", (han flyttade/dog och nu är det ny ägare till huset…))

upplever inte heller att katten är såpass skygg, däremot inte lika tam som en knäkatt kanske…Men jag har full förståelse för att det blir för mkt för personen som bor där att ta hand om alla katterna…sedan var det absolut inte meningen att hänga ut vare sig de som har kontakt med katterna eller katthemmet! jag tycker att det är lovvärt att de engagerar sig i hemlösa katter.

katthemmet har inte så många platser och verkar försöka arbeta på det viset att de inte tar på sig mer än de klarar av, och det är förstås mkt vettigt. kanske har de inte tillräcklig kunskap om skygga katter heller. Men visst är det tråkigt. vad man tycker om deras arbetssätt hjälper ju tyvärr inte katthonan, utan det handlar om att hitta lösningar för henne. kanske har katthemmet missförstått och det går att hitta en lösning där, eller någon anna typ av lösning. 

det känns som att det finns "potential" om man kan säga så, att denna kattmamma ändå kan bli en "hemmakatt".

Nu vet jag inte hur lång tid det tar att få en avlivningstid, men imorgon kommer en avlivningstid beställas Gråter

majvi
2010-09-19, 22:14

Kan inte katten kastreras och släppas ut igen och en vinterbostad fixas?En förvildad katt brukar inte gå in i hus hursomhelst och hon kanske kan få plats på katthemmet senare.

Jag tror jag betalade nåt på 600 kr för avlivning för några år sen och då tog jag hand om katten efteråt.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Sigriiid
2010-09-19, 22:33

Känns dumt att avliva missen. UNdrar som majvi, kan hon inte bara kasteras o släppas ut igen om man nu inte hittar ett nytt hem.

HUr gamla är kattungarna?

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Ligonskrutt
2010-09-19, 22:46

Problemet är bara att hon stör och förstör för den som bor där. och att hon behöver ngnstanns att vara efter kastreringen? kan inte så mkt om sånt här själv, men visst behöver hon hållas inomnhus efter kastreringen?

Ligonskrutt
2010-09-19, 22:47

är inte helt säker på hur gamla kattungarna är, men tror de kan vara omkring/över 12 veckor.

Ligonskrutt
2010-09-19, 22:54

den 24e tolkar jag det som att hon kommer avlivas, på fredagGråter

har mailat och frågat mer om hur katthonan är, hur pass skygg. kanske är hon bara lite otam/blyg men det är svårt att avgöra om man inte är så kattvan…

om hon ska släppas ut igen så vet jag inte hur man ska göra? hon kommer nog fortsätta att försöka komma in hos den här personen…?

mamma tror att detta är en katt som funnits i området i omkring åtta år. det var förra ägaren till prästgården som skaffade henne som "lagårdskatt" och matade henne. sedan flyttade prästen och lämnade kvar katten Skrikandes nu är katten kvar och håller sig där i närheten för att hon alltid fått mat där förut…

Ankie
2010-09-20, 00:09

ja men puttar denna tråd och ber om hjälp för dessa kissar

Sigriiid
2010-09-20, 00:23

Jag skulle ev kunna hjälpa kattungarna men tyvärr inte mammakatt. Har redan 2 kattmammor hemma o 2 kattungar. Blir för trångt med fler vuxna missar, bor på 40 kvadrat.

Finns det en plan för ungarna eller hur ser det ut?

Jag åker bil till Hultsfred imorgon och är där hela veckan. Om någon kan tänka sig att ta kattmamman med eller utan ungar så kan jag hjälpa till med transport om man bor någonstans mellan Hultsfred o stockholm.

// Emmily

Ligonskrutt
2010-09-20, 00:42

#21 å tack sigriiid! kattungarna kommer att få komma in på katthemmet när det finns plats (flera katter såldes förra veckan) men tills dess har jag sagt att vi eventuellt kan ta hand om kattungarna.

Nytt mail:"Djurhemmet har sagt att det är svårt att få någon som köper en katt som inte är tam och jag vet inte hur lång tid det tar innan de har en plats och nu måste något göras. […] Jo kattmamman är tacksam för att hon får mat och sitter och tittar på oss. Det går att klappa henne när hon äter så visst en person med uthållighet kan nog få henne tam."

Nu har jag alls ingen erfarenhet av skygga katter, men det låter väl ganska hoppfullt??

tack alla ni som skriver och puttar tråden!

Tizzla
2010-09-20, 11:53

Det låter verkligen hoppfullt…om hon bara får en chans mammakatten!

tervmatte
2010-09-20, 13:06

Är hon alltid framme vid kyrkan eller var håller hon hus? Jag kan kanske åka dit och hjälpa till med att fånga henne. Såg på kartan att jag bor ca 2 mil därifrån nu.

Vi åker till målilla (en mil söder om hultsfred) lite då och då och ska dit troligen till helgen igen (och imorgon) så vi skulle kunna ta med henne och lämna över till Sigriid för vidare transport mot Stockholm om ett stödhem skulle hittas där. Vi har också vissa möjligheter att frakta henne söderut mot Skåne, Kronoberg och Blekinge så min man kör lastbil ditåt.

Ligonskrutt
2010-09-20, 15:01

#som jag har förstått det så håller hon sig mkt därikring, men helt säkert vet jag inte…men eftersom att hon som bor där blir störd över att mamman+ungarna leker och är på trappan samt att mamman smiter in om man öppnar dörren verkar hon hålla sig där. det vore ju jättebra! om man bara kunde hitta ngn som katten kunde få bo hos…

gulliver
2010-09-20, 15:30

#25 Jag har sett att någon (kanske var det du lingonskrutt)kontaktat KKS om hjälp. Har någon kontaktat tillbaka?

Vill du berätta för mig i ett PM vilket katthem det är som tar in kattungarna när de har plats?

Efter att ha läst tråden så låter mammakatten inte alls så förskräckligt skygg men jag antar att "djurhemmet" inte är villiga att lägga någon tid på att vinna hennes förtroende.

Ska försöka hinna lägga ut lite trådar om något stödhem kan tänka sig att rädda mammakatten och kanske även kattungarna. Då måste de tyvärr transporteras till Skåne.

martdat
2010-09-20, 15:38

låter inte skygg ett dugg, då hadde hon väll inte gått inomhus när hon får chansen, nää, hoppas att någon kan hjälpa,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ligonskrutt
2010-09-20, 16:08

Det vore fantastiskt om du ville göra det gulliver! tervmatte hade ju vissa möjligheter att transportera till bla skåne

gulliver
2010-09-20, 16:39

#28 Jag har på ditt PM.

tervmatte
2010-09-20, 19:56

Jag kunde inte sitta still och åkte till Arby för att med egna ögon bedöma mamman.

Jag kom nyss tillbaka.

Alla tre -  mamman och bägge döttrar (tror att bägge är tjejer) var på trappan till prästhuset (tror jag att det var). Döttrarna snuttade på mamman.

Alla reste på sig så fort jag gick ut ur bilen och kom mot mig. Det regnade så alla stannade vid första steget och höll sig under tak. Jag gick fram till dem och ingen av dem ryggade tillbaka så jag ställde fram skålarna och fyllde dessa med kattmat. Och vad de slängde sig på den!! Som om de inte åt på en vecka!

Under tiden klappade jag ivrigt både mamman och döttrarna. Ungarna brydde sig inte nämnvärt och mamman gjorde ibland vissa undanmanöver med kroppen man började snart återigen äta maten och jag kunde fortsätta klappa henne.

De som skrev att mamman är skygg har inte sett en skygg katt, de skulle se vår adopterade katta -  ingen ens vet att hon existerar då hon försvinner så fort det kommer någon.

Mamman är helt klart en tam katt som livet lärde att en tuff läxa - att inte lita på människan fullt ut.

Min blyga bedömning är att med lite kärlek, lugn och tålamod så blir hon en knäkatt inom en vecka.

Någon skrev att kattungarna är 12v. gamla. Skulle inte tro det - snarare 9v.

Tyvärr så tror jag att mamsingen återigen är med bebbar. Hon var misstänkt tjock och valkig längst med sidorna. Magen puttade ut åt alla håll, var stenhård och det kändes som valkar (bebbbar?) längst med sidorna. Dock så är jag ingen expert på dräktiga katter så jag kan ha fel. Men min uppfattning är att när hon har små bebbar så borde hon själv vara spinkig och inte ubertjock.

Bilderna och filmsnuttarna från dagens besök ska jag snart ladda upp på photobucket och klistra in länken här.

http://s603.photobucket.com/albums/tt117/bamseboy/Arby%20kissarna/

Tizzla
2010-09-20, 21:06

Gulle dig som åkte ditKyss

Mamman ser ju dräktig ut…och verkar tam men en aning försiktig…klok mamma!

Om ungarna inte är mer än ca 9 v behövs ju ett stödhem till hela familjen. Och om mammakatt nu är dräktig igen så bör hon ju inte transporteras så långt…

Har djurhemmet lovat att ta in ungarna? Kan de tänka sig att ta mamman också om hon är tam? Kan de tänka sig att ta in nästa kull om det blir någon?

Är avlivningstid bokad??

Många frågor…

Ligonskrutt
2010-09-20, 21:31

men oj! ja, nu har jag kollat lite snabbt, och det kallar jag inte en skygg katt! jag ska genast maila djurhemmet+de som haft kontakt med det och föra vidare detta.

antagligen är det så att de har felbedömt katthonan och jag tror och hoppas verkligen att djurhemmet har missförstått hur katthonan är!

enligt de som matar katterna har djurhemmet lovat att ta emot kattungarna när de får plats ledig. avlivningstid skulle bokas idag, tills på fredag…

önskar nu att jag själv hade tagit mej dit och tittat på katterna, men utan bil etc så har det inte blivit så… eftersom jag också har litat på min mailkontakts bedömning (+att de inte skulle avliva innan…)…men detta visar hur olika man kan bedöma en katt… 

bilden som är längst ner i ts är iaf tagen senast 5/8, om det säger ngt om kattungarnas ålder?

Rosor till dej tervmatte som åkte ut och träffade katterna! Glad pratade du med ngn av de som matar katterna?

Ligonskrutt
2010-09-21, 00:06

Uppdatering: eftersom så många härinne engagerar sig i katterna har ingen

avlivning bokats ännu, utan honan ska kastreras på fredag! :) Detta OM hon innan onsdag kväll vet att det finns ngn som kan ta hand om katterna. alla står på kö till katthemmet men katthemmet var tveksamt till att ta kattmamman, det var därför man funderade på att avliva honan istället. men som det nu verkar, om det finns ngn som kan ta hand om katterna innan de får plats på katthemmet klarar sig katterna! denna ngn måste hittas innan onsdag kväll

Skulle själv gärna ta in katterna hit, men vet inte om det är bästa lösningen eftersom vi bor ganska litet/studenter och vet inte om vi kan ta hand om fem katter optimalt! (vi har två katter sedan innan)

tervmatte
2010-09-21, 00:49

Jag åkte dit för att med egna ögon bedöma kissarna och ge dem en chans att få leva vidare. Med dem tidigare orden om att mamman är skygg hade mammakatt inte några vidare chanser att överleva i vår skyggkattfientliga sammhälle.

En sak till glömde jag skriva.

Jag är inte helt säker på det men jag misstänker att mamman har tandproblem. Några gånger luktade det verkligen ruttet och vår och jag visste inte vad det var. Jag tittade runt men hittade inget. Tills jag uppmärksammade att mamman ibland tuggade lite på sidan och hade tror jag lite problem med att tugga maten.

Många katter har just tandproblem och om hon nu ändå ska till en veterinär så måste den kolla igenom hennes mun!

Jag var där som sagt bara några minuter och kan ha fel men det är bättre att blåsa på kallt.

Det skulle inte heller skada om hon vaccinerades och avmaskades, lika så kattungarna. De ser välmående och friska ut.

Jag pratade inte med någon då jag inte visste hur de som befann sig i huset förhåller sig till katterna och till att jag matade dem. Jag ville inte att de skulle jagas ut i regnet.

Vem är det som matar katterna? Matas de regelbundet? Är det katthemmet i Skällby som ska ta sig an kattungarna?

Ligonskrutt
2010-09-21, 01:17

ja det är det ( alltså, det ligger inte i Skällby som ligger i närheten av Arby där katterna finns, utan katthemmet finns i Skälby inne i kalmar)

personen som jag har haft mailkontakt med har sagt att hon hjälper hon som bor där att mata och ta hand om katterna varje dag. men min mailkontakt arbetar mkt och är bortrest när hon är ledig. nu hade hon varit bortrest några dar och verkade inte helt säker på att den som bor där skulle orka/klara att ta hand om katterna, som jag tolkar det på det hon skrev, iaf nu i efterhand. 

de verkar bry sig mkt om katterna, hon som bor där verkar bry sig om katterna, men det blir för mkt för henne att ta hand om dem. min mailkontakt kommer att betala kastreringen och verkar känna att kostnaderna drar iväg och det är därför hon vill veta också om katten kan få ett hem. men jag ska framföra detta. katthemmet borde kunna stå för en del kostnader tycker jag, eftersom katterna ska dit sedan…?

Gullimat
2010-09-21, 01:22

# 34 

Vilken pärla du är, som åkte dit med kamera och visade att katterna är tama. Hur kan det missbedömas så?

Kan inte Mamman få komma in i de hus hon tidigare bott i, och fortfarande går in i?Förvånad

tervmatte
2010-09-21, 01:39

Aaaahhhaaa… Det var just det jag undrade över. Skällby och Skälby hi hihihi…. Jag hade ju för mig att katthemmet skulle ligga lite mera centralt i Kalmar och inte två - tre mil utanför ;-)

Så man törs då lämna en påse med torrfoder och skålar där utan risk att det slängs?

Ligonskrutt
2010-09-21, 02:02

# 36 nu vet jag inte hur det är, hur länge mona bott där, kanske är hon tom nyinflyttad. kanske är det inte den katten mamma tror det är (min mamma bor i närheten av där katterna befinner sig) men om det är det, så har den förra ägaren aldrig låtit katten gå in, utan haft henne som "lagårdskatt" och ställt mat där utanför huset, och  bara lämnat katten sedan :( (vet inte om gamla ägaren flyttade eller …dog(?) dock Obestämd) det är först nu i mitten av juli som mona sett katten med ungarna och den har börjat hålla till där och då började hon mata katterna. om jag har förstått det hela rätt

#37 ja lämna du lite mat, det är nog ingen fara, tror att det är uppskattat bara :) mona vill ju hjälpa katterna att få det bra!

lillmymlan
2010-09-21, 08:04

#30. Härligt att du kunde åka dit och mata och kolla av missarna! När jag ser filmerna och bilderna på kissarna så säger jag också, det där är inga skygga kissar :) och det borde kunna förbättra läget för både mamman och ungarna. Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

HannaVastervik
2010-09-21, 13:14

Men stackars små!

Synd jag inte har kvar kattlådorna jag hade, annars hade dom fått bo här allihop i väntan på nytt hem. Bor dock lite långt ifrån kanske, Västervik nästan så är frågan hur de skulle komma hit isf.

Har iaf erfarenhet av både tama och skygga katter och aldrig haft några större problem med att få dom trygga och lita på människor igen.

Detta är ju verklgien hemskt, stackars små liv!!

Puma77
2010-09-21, 13:22

Hanna jag bor med i Västervik kul med fler i området. Kunde transporten ordnas finns det kanske möjlighet att få tag på lådor. Tror jag vet en som har till över här i stan.

//Pia

HannaVastervik
2010-09-21, 13:24

Puma vad kul, inte sett någon annan från Västervik härinne =) Jag bor lite utanför i Gunnebo.

Ja kan transporten och låda ordnas så är dom väldigt välkomna hit tills de är redo för egna hem!

Puma77
2010-09-21, 13:26

Ha ha tror jag garvar ihjäl mig. Jag kommer från Gunnebo från början. Flyttade därifrån -00

//Pia

HannaVastervik
2010-09-21, 13:28

Hahaha här av alla ställen ;p Jag flyttade hit för tre år sen snart. =)

Puma77
2010-09-21, 13:29

ja du ser och sajtvärlden för denna sida har också en viss relation till orten;)

Så om transport kan ordnas finns det en möjlighet nu då.

//Pia

Ligonskrutt
2010-09-21, 13:32

hej jag pmade dig hanna! hade två kattlådor innan men tyvärr är de nu slängda eftersom vi har pee wee lådor nu. (de var lite slitna och så också) vet att en del använder sig av backar osv som kattlådor, det behöver inte vara just kattlåda bara man har ngt i lagom format.

HannaVastervik
2010-09-21, 13:34

Absolut. Är allergisk men hjärtat är stort och självklart vill man hjälpa till om och när man kan. De måste ju ha det bra så de kan hitta permanenta hem när de är redo.

Puma77
2010-09-21, 13:34

Finns ju billiga på ÖB så länge som man kan köpa annars så det kan vi fixa till om det blir aktuellt.

//Pia

Ligonskrutt
2010-09-21, 14:12

kan jag nämna dej, Hanna, som potentiellt stödhem, för ragnhild, som är den som tar katthonan till veterinären på fredag?

HannaVastervik
2010-09-21, 14:15

Ja det kan du göra!

HannaVastervik
2010-09-21, 14:38

Hittade även detta på akuthem på djurhem sidan:

Namn: Louise Johansson
Användarnamn: Hoffetollan
Stad & län: Öland, Kalmar Län
Kontakt: Louise92johansson@hotmail.com
Djur: Hästar, hundar, katter, gnagare, burfåglar, får, illrar, sköldpaddor…alltså dom flesta!
Krav: Friska! Djuret ska finnas i närheten av kalmar län annars kan man komma överrans om något som att mötas.
Övrigt: Jag bor på stor gård där jag har mina två hundar och två katter. Jag tävlar aktivt med min hund och är en väldigt djurvänlig tjej. Har haft det mesta från hamster till hästar och får. Jag vill kunna hjälpa till då jag har mycket plats hemma och kan alltid lova ett gott hem.

Ifall transporten inte löser sig så har hon kanske möjlighet, hon verkar ju ha både bil och körkort med? Men löser allt sig så är dom välkomna hit =)

gulliver
2010-09-21, 17:46

Tervmatte du är fantastisk! Skrattande 

Om mammakatt nu är dräktig och kanske långt gången så är det ju inte lämpligt att transportera henne så långt som till Skåne.

Hoppas nu bara att någon har koll på så att mammakatt inte blir avlivad på fredag trots allt.

Har det alltså löst sig med akut/stöd/jourhem till mammakatten?

Ligonskrutt
2010-09-21, 19:28

# 52 stödhemmet på öland är det som är ultimatatst eftersom hanna är allegisk. hanna har mailat henne men inte fått svar än. så vi vet inte ännu. annars ställer gärna hanna upp, men det behöver ordnas skjuts till västervik då.

sedan behövs det ordnas med den ekonomiska biten ifall katterna ska vaccineras osv och inte ragnhild kan betala allt.

det är ju svårt det med kattmammans dräktighet. det vet man väl eg inte förrän hos veterinären och dit kommer ju inte katten förrän fredag..?

HannaVastervik
2010-09-21, 21:33

Hej alla!

Mailade som sagt stödhemmet på Öland, men inget svar änsålänge!

Hoppas hon iaf svarar så man får ja eller nej =)

Ankie
2010-09-21, 21:51

men vilka fina missar och så bra om det kan ordna sig för de…….

Sigriiid
2010-09-22, 00:13

Vad bra att det verkar ordna sig för missarna!

Jag är i hultsfred nu men ska hemåt i slutet på veckan, tors-fre och kan då ta en liten omväg till kalmar (eller om någon kommer och möter mig med missarna) och sedan lämna av dessa i västervik. Dock så blir det 20 mil extra och med en stram studentbudget så blir det aningen tajt, men räddar det missarnas liv så ställer jag självklart upp! :)

// Emmily

tervmatte
2010-09-22, 00:20

Hanna du är en pärla som kan hjälpa familjen till ett bättre liv Kyss

Vi kan som sagt hjälpa till med att ta familjen till Målilla/Hultsfred men då får någon komma ner dit och köra dem dem sista sju milen till Gunnebo. Vi håller på att flytta till Kalmar just nu och har alltid bilsläpp med oss och massor att göra (måste tömma och städa ur huset innan den 12 oktober) så vi kan tyvärr inte köra enda till Gunnebo vilket vi annars skulle göra.

Nästa gång vi ska dit blir det troligen till helgen (lördag). Vi kom precis därifrån och är helt slut…

Sigriiid
2010-09-22, 00:25

Jag kan ta katterna till Gunnebo om de kommer till Hultsfred. Skulle funka perfekt ju!

Grejen är bara den att bilen jag åker ska säljas/lämnas över till de nya ägarna i slutet på veckan. Ska åka hem tors-fre för detta… vet inte om jag kan stanna tills på lördag. Får kolla upp saken!

// Emmily

HannaVastervik
2010-09-22, 10:04

Verkar ju ordna sig! Tyvärr har hon inte svarat på mailet, men dom får ju komma hit. =) Hoppas det ordnar sig med bilen Sigriiid! =) Behöver jag bara fixa kattlåda då. =)

tervmatte
2010-09-22, 11:21

Ligonskrutt

Hur ser planeringen ut med att fånga mamman och ungarna?

När ska alla fångas?

Jag tänkte att om tjejen/kvinnan fångar alla och kör  mamman till veterinären så kan hon lämna av alla hos mig sedan.

Jag har en gäststuga på gården som det kommer att bo gäster i snart (inflyttningsfest/födelsedag) men om kissarna ska vidare till Gunnebo redan till helgen så kan de bo här en-två dagar.

Tänkte att de är bäst att kvinnan som kör mamman till veterinären säger till honom/henne att kattan är lite försiktig av sig så att vetten syr henne med inåtgående och självupplösande stygn. Jag brukar alltid göra så med rädda katter, för då behöver kattan inte någon tratt och det finns inga stygn ute som hon kan dra i. Det vore också bra om själva såret var så litet som möjligt!

HannaVastervik
2010-09-22, 11:28

Låg och tänkte på det där med stygnen igår när jag skulle sova. Jag kan ju ta bort stygn gjort flera gånger på katter jag haft. Men är hon inte jättevan vid människor skulle det ju vara bra om det är som du säger självupplösande stygn så dom försvinner av sig själva. Vore ju superbra!

Ligonskrutt
2010-09-22, 15:01

Ursäkta mig, sajten har inte fungerat att gå in på och jag sitter här med feber. hänger därför inte riktigt med i svängarna Skäms hur ser det ut nu? Hanna kan ta katterna. hur är det på skjutsfronten? vilka dagar osv går det för folk att skjutsa? Det vore nog väldigt bra om katterna kunde åka direkt från veterinären…?

tervmatte
2010-09-22, 20:46

Jag jobbar hela fredagen och på lördagen ska vi åka till Målilla och skulle kunna ta med oss kissarna för vidare transport mot Västervik.

Nu hänger allt på att personen som matar kissarna lyckas få tag på alla och kastrera mamman innan dess och att Sigriid kan vänta med hemkomst tills på lördag.

Har personen som matar kissarna några transportburar som ska skickas med? Jag kan tyvärr inte avvara min då jag stup i kvarten åker till sjukhuset med en av mina kissar.

Skulle allt fungera väl så skulle alla fångas imorgon (torsdag), kastreras på fredag och fraktas till Hultsfred och vidare till Västervik på lördag.

Ligonskrutt
2010-09-22, 21:50

tror att det går att få tag på kissarna lätt. de håller sig på trappan. och mamman vaktar dörren för att försöka komma in. så det kommer nog inte vara tt problem.

hon som ska kastera har köpt en stor bur.

jag tolkar det som att hon kunde skjutsa katterna också…? men är lite osäker:"Jag jobbar från i em till torsdag kl.15 och kan kolla mail onsdagkväll om datorn fungerar på jobbet.  Jag är ledig från lö 25/9 kl. 15 till söndag 26/9 kl. 14 om jag då kan lämna över katterna. Jag är ledig från måndag 27/9 kl.10 till onsdag 29/9 11.30 om jag kan lämna över katterna. Sen jobbar jag mycket, har besök och är på kurs på helgen vecka 39 men det finns säkert tid på sön-må 3-4/10 om vi bestämmer med någon familj/person. Torsdag 7/10 är jag ledig efter 15 Fredag 8/10 börjar jag jobba kl.14 Lördag 9/10 ledig efter 14. Söndag ledig fram till 15.30 Måndag 11/10 ledig efter 10 Tisdag 12/10 ledig men nu är det väldigt långt fram och katterna bör ha kommit till en familj eller djurhemmet. Hoppas du får tag i familjen och att någon tid stämmer. Jag kan köra om det passar in på min tid."

Var bor du tervamtte, där ragnhild kunde lämna katterna på fredag? OM det är så att ingen kan ta katterna direkt efter kastreringen så har jag sagt till ragnhild (som ska kastrera katten) att vi kan ta dem hit tills de kan skjutsas till hanna. men jag ska vara borta ett tag under fredagen, så jag måste få reda på när de kastreras av ragnhild. och som sagt är vi inte vana vid skygga katter och så så det är ju inte optimalt  men borde väl gå i ngn dag i nödfall.

HannaVastervik
2010-09-22, 21:56

På lördagen efter Ragnhild slutat jobba verkar det som om hon kan köra hit dom då ju? Om jag förstod det rätt? Lördag vore jättebra för min del.

tervmatte
2010-09-22, 21:57

Jag jobbar som sagt hela fredag och kan därför inte hämta katterna hos veterinären.

Jag kommer nog hem kl.19 eller så.

Jag skickar ett PM med min adress och tel.nr.

Ligonskrutt
2010-09-22, 22:12

ok. missförsod jag förut då :) men har tyvärr inte körkort, men ragnhikd kanske kan skjutsa hit katterna i så fall eller om mina svärföräldrar kanske har möjlighet. om det blir hit de får komma på fredag då. smsade ragnhild att hon kunde ringa mej+gå in här. är sjuk+har annat att tänka på så det är svårt för mig att få ihop+föra fram till ragnhild Obestämdom inte ragnhild kan skjutsa eller ngn anna ska jag fråga sambons pappa om han kan skjutsa. han kanske inte tycker det är så jättekul, men kan säkert ha tid med det på lördag/söndag.

Sigriiid
2010-09-22, 22:31

Bilen jag åker ska säljas på lördag så då måste den tyvärr vara i Stockholm vid lunchtid. Så jag åker någon gång under fredagen (kan anpassa så att jag hämtar efter vet.) och jag har möjlighet att plocka med mig missarna då men som sagt, det blir mkt bensinpengar så om någon har möjlighet att möta mig en bit på vägen lr hjälpa till med bensinpengar?

// Emmily

Puma77
2010-09-22, 22:35

Kanske något för daisys reskassa?

//Pia

HannaVastervik
2010-09-22, 22:39

Om dom ska komma på fredagen vore det bästa tidig kväll någon gång för min del. Ska till läkaren och så måste jag ju köpa mat till dom och låda och leksaker så har en del att göra och ordna så dom ska trivas på bästa sätt här de små liven. Annars är det jättebra i helgen eftersom min dotter är hos sin pappa då så jag kan lära känna katterna lite själv först innan min dotter får träffa dom. Hon är en ängel när det gäller djur, har aldrig varit några problem, men är ju ändå bra att dom kommer och får bo in sig lite innan hon kommer hem så jag vet lite hur dom är och så! =)

HannaVastervik
2010-09-22, 22:40

Om någon vill bidra med låda, leksaker eller mat är det självklart välkommet!

Puma77
2010-09-22, 22:44

Hanna såg att en kattlåda kostar 39 kr på öb så det kan vi kanske lösa på något sätt. Jag har ju varken bil eller körkort annars hade jag kunnat fixa det men frågan är när katterna kommer i så fall. Leksaker badar vi i här hemma så jag är en av de stora tillverkarna som säljer.

//Pia

HannaVastervik
2010-09-22, 22:48

Ja jag tänkte jag skulle ta ÖoB på fredag och se vad dom har, dom brukar ju ha mycket till katter och billigt med! Jag har en hyrbil på fredag eftersom jag tänkte storhandla också. Om du vill donera lite leksaker till de små liven så kommer jag gärna förbi innan jag åker utåt Gunnebo igen! Bara jag vet vart jag ska, är inte sååå bra på att hitta inne i Västervik, men heelt vilse är jag ju inte såklart haha ;o)

Tänkte jag skulle ha lite avskiljat och mindre till dom första dagarna. Funderar på köket och hallen för där är det plastgolv med. Antar att dom inte är riktigt rumsrena ännu, men det får vi lära oss. =)

Puma77
2010-09-22, 22:50

Hanna när ska du inte till stan? Jag slutar jobbet vid tolv och har vägarna förbi öb när jag åker hem. Städar på sjukhuset i så fall hade vi kanske kunnat sammanstråla där och fixa lite saker till katterna det som behövs. Ska nämligen iväg senare igen på en massa ärenden.

//Pia

Ligonskrutt
2010-09-22, 22:51

daisys reskassa? finns tråden här på forumet? vad kan den resan kosta?

Tizzla
2010-09-22, 22:52

Nu har det blivit lite rörigt i trådenFlört Men jättefint att det verkar lösa sig för missarna!!!

En liten fundering från mig…vad händer om mammakatt är så högdräktig att det inte är lämpligt med kastrering? Får de komma till dig Hanna ändå?

Har jag uppfattat det rätt att Ragnhild tar alla katterna till vet på fredag och hämtar dem där igen? Sen behövs antingen körning till Hanna direkt eller ett akuthem tills skjuts kan ordnas?

Kan du Hanna ta emot dem vilken dag som helst?

Puma77
2010-09-22, 22:52

#75 Ja det ska finnas en tråd tror det är kattassen som har hand om den bl.a

//Pia

HannaVastervik
2010-09-22, 22:55

#74 hihi när ska jag INTE till stan hihi. Förlåt tyckte det var lite kul ;o) Kan anpassa mig efter dig, måste ju vara klar hos läkaren vid tolv och storhandla kan jag vänta med tills efter det isf, är ju som sagt barnledig så inga dagistider att passa heller! =) Skickar iväg ett meddelande med nummer till dig så vi hittar varann med! =)

#75 Är 13 mil till Gunnebo från Kalmar, vet inte vad bensinen kostar nu? 12,50 eller något, borde bli runt 400 kronor? Lite mindre kanske??

HannaVastervik
2010-09-22, 22:57

#76 Självklart får hon komma hit även om hon är högdräktig, skulle inte neka henne för det inte. =)

Jag kan som sagt hela helgen från och med tidig kväll på fredagen.

Puma77
2010-09-22, 22:59

#78 In till stan skulle det ju vara ha ha;) Ja är man trött efter jobbet nu eller trött? *fniss* Vi kan ju säga runt tolv i alla fall vid öb så länge så får vi se när du är där med. En fråga till, du har inget kvar alls i tillbehör till katter?

//Pia

HannaVastervik
2010-09-22, 23:03

#80 Ja det kan vi säga, blir bra för min del!

Nej, jag har inga tillbehör kvar alls som min katter hade tyvärr. Någon matskål kanske i något skåp jag inte kollat i, men inte något annat :/

Tizzla
2010-09-22, 23:21

Toppen Hanna!Glad Trots allergi och allt…

Funderar på om jag skulle kunna köra familjenObestämd Har dessutom en kattlåda som jag har hittat i skogen och inte använder. Den är hel men lite ful efter att ha stått ute länge med kattsand i…troligtvis dumpad tillsammans med en kattGråter 

Problemet för mig just nu är migrän…som jag inte vet när den tänker gå över…innan dess gör jag inte många knop så det är lite svårt att planera för tillfället.

Puma77
2010-09-22, 23:24

Tizzla, brukar du ha vägarna förbi katthemmet kompis ibland? du bor väl i Nybro?

//Pia

HannaVastervik
2010-09-22, 23:31

Ja fy, migrän är verkligen hemskt! Jag hade det innan jag blev gravid, var ett utmärkt botemedel haha! =)

Ja, allergin får jag stå ut med, hade varit värre om det var dottern, men hon är redan testad och har ingen allergi som tur är.

Hade ju varit jättebra om du kunde köra om migrän försvinner vill säga. Kattlådan tas tacksamt emot om du kör. Utseende är ju inte allt ;o)

Tycker det är så skönt att allt verkar ordna sig för de små liven nu! Ska köpa avmaskningsmedel med så det är gjort med, är ju stor risk att dom har det.

Tizzla
2010-09-22, 23:38

#83 Jag bor utanför Nybro…åt andra hållet…men jag har en arbetskamrat som bor i närheten av Kompis och är där ibland. Behöver du leksaksleverans så ska det nog kunna ordnas om jag bara blir av med huvudvärken…eller tänkte du på något annat?

#84 Jag har inte tänkt att prova det där med graviditet som behandling…jag vet att det har fungerat för flera…men ändåFlört

Om det blir så att jag kör så åker lådan självklart med!

HannaVastervik
2010-09-22, 23:41

#85 Haha, fungerar väldigt bra annars haha ;o) Visste inte att det kunde hjälpa så blev en underbar överraskning! Förutom dottern då haah ;)

Puma77
2010-09-23, 00:00

Kanon Tizzla i så fall. Har en hel del som ska ner till kompis och jag känner att det kan bli lite problem att ta allt på bussen till invigningen sen;)

Hoppas att migränen ger med sig jag vet med hur jobbigt det kan vara och jag vill heller inte testa det där med graviditeten även om en del i släkten skulle gilla det;)

//Pia

HannaVastervik
2010-09-23, 00:04

Någon som skrev till Daisys resekassa?

anebit
2010-09-23, 00:18

Här är tråden om Daisys resekassa

Det är kattassen som man Pm:ar till om det går att få ett litet resebidrag.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Ligonskrutt
2010-09-23, 00:33

fick sms från ragnhild: ragnhild är osäker om hon kan ta ungarna til veterinären på fredag men  ska försöka. Hon lämnar mamman där kl 9 och hämtar efter lunch. sedan arbetar hon hela em och hela natten. på lördag kan hon skjutsa till västervik.

tervmatte
2010-09-23, 00:51

Vilken veterinär ska de till?

Ligonskrutt
2010-09-23, 00:56

ja det vet jag inte riktigt…djursjukhuset iaf…

Tizzla
2010-09-23, 03:08

Det låter ju egentligen ganska bra om Ragnhild kan köra dem på lördag, då hinner mammakatt vakna efter den ev kastreringen…men i så fall måste hon ha någonstans att vara inomhus fre-lör…och ungarna med för den delen.

Om jag ska köra så blir det fredag i så fall, jobbar i helgen. Löser det i så fall med sakerna Puma! Har väl inte supermycket plats i bilen eftersom jag blir tvungen att ha mina hundar med mig om jag åker…men hade du tänkt ha det i knät på bussen så ska det nog gå in i bilen ocksåFlört

Är det meningen att ungarna ska med till djursjukhuset (gissar att det är Kalmar Djursjukhus vi pratar om?) och få vacc och kan de i så fall få vara där över dagen de också…så att alla är på samma plats? Det underlättar nog oavsett om de ska till Hanna eller övernattningshem på fredag.

Ligonskrutt
2010-09-23, 13:06

ja det vore ju superbra, om ungarna kunde få vara på djursjukhuset de också, medan mamman är där. det är det som verkar vara problemet just nu: ragnhild ska göra en del ärenden i stan efter att mammakatt är avlämnad för kastrering (innan kl 9 imorgon bitti) och tills hon hämtar henne igen (efter lunch imorgon) då kan hon inte ha ungarna med sig, men om de också kan få stanna några timmar på sjukhuset så är det ju löst!

jag har sagt annars att de kan få komma hit imorgon tills de skjutsas till hanna. men jag ska iväg några timmar på dagen och det blir lite svårt för mig att vara hemma och ta emot katterna om katterna lämnas här vid olika tidpunkter+att kattungarna måste vara själva flera timmar då…

om de kan stanna där så länge som till kvällen så funkar det ju att de körs direkt till hanna. men ragnhild arbetar då som jag har föstått det, och det blir väl lite svårt att hämta dem från sjukhuset utan att hon är med?? Oskyldig

hur är det annars om veterinären använder inåtstygn som löser upp sig (eller vad det kallades nu…) behöver katterna hållas åtskilda ändå så att inte kattungarna river upp såret? det kan bli lite svårt eftersom vi bor i en tvåa att skilja av två rum nämligen…men det går såklart, det är bara våra egna katter som blir lite sura.

HannaVastervik
2010-09-23, 13:16

Tizzla hur är det med migränen idag? Tror du att du orkar köra imån? =)

Puma77
2010-09-23, 13:26

Hanna det ser ut som om Ragnhild kör ner dem på lördag till dig.

//Pia

HannaVastervik
2010-09-23, 13:29

Okej =)

Lena
2010-09-23, 13:58

Håller tummarna hårt för att allt går i lås för dessa katter. :) Så bra det här när flera olika medlemmar hjälps åt på det här föredömliga viset.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ligonskrutt
2010-09-23, 14:44

Nu har jag pratat med ragnhild. kattungarna har fått tid för vaccinering och besiktning imorgon och kan vara kvar på djursjukhuset tills mamman kan hämtas :)

sedan körs de hit och är här tills på lördag em (ragnhild jobbar tills 15 på lördag). vid 16-tiden kommer ragnhild hit och kör katterna till hanna, och jag följer också med om jag har möjlighet.

om det blir inåtgående stygn beror på veterinären, men ragnhild har framfört detta till djursjukhuset iaf.

jag kommer att köpa någon form av kattlåda/back i em till katterna+sand eftersom vi använder pellets här hemma. kattlådorna+sanden kan vi ta med till dej hanna på lördag eftersom vi ändå inte har användning för dem.

gulliver
2010-09-23, 14:49

Håller tummarna stenhårt för att allt ska klaffa Skrattande. Hoppas inte att mammakatt är så långt gången om hon nu är dräktig (vill inte skriva mer).

HannaVastervik
2010-09-23, 14:51

Vad snällt Ligonskrutt! lådan och sanden uppskattas! =) Ska hålla mig hemma lördag eftermiddag då! =) Skickar mitt nummer till dig i ett meddelande!

Sigriiid
2010-09-23, 19:15

Vad bra att det löste sig med transporten! :)

// Emmily

Tizzla
2010-09-23, 19:29

Vilken härlig läsningGlad

Mitt huvud vill fortfarande inte riktigt vara med så det känns extra skönt att läsa att det verkar ordna sig ändå! *håller tummarna för att allt ska klaffa*

Tror inte ni behöver vara så bekymrade om ungarna och mammans stygn/sår, men intracutana stygn är bättre för alla inblandade!

Mamman kan ändå behöva lite lugn och ro ändå när hon är nyopererad och nyvaken. Kanske kan hon få vara i badrummet eller i nödfall i buren tills hon är stadig på benen, förmodligen fram till kvällen…

Är det inte dags att de får namn?Flört

Jättejättestor eloge till Lingonskrutt, Hanna, Tervmatte, Ragnhild och Mona (tror jag det var någon inblandad som hette?)Guld i mun hoppas jag inte glömt någon nu…Skäms

Kram på er!

Puma77
2010-09-23, 21:31

härligt att det verkar gå bra nu och det verkar lösa sig. ska träffa Hanna imorgon och se vad som kan behövas mer, lite leksaker ska jag skicka med också.

//Pia

HannaVastervik
2010-09-23, 22:45

Får väl se vad de heter, det talar dom nog om tror jag, brukar dom ju göra som jag haft innan iaf =o)

Imån ska jag som sagt träffa Puma och vi ska ta oss en liten runda på ÖoB och se vad vi kan hitta. Sen får jag roa mig med att ordna iordning allt tills de små liven kommer.

gulliver: Är mamman långt gången så löser vi det, hon får stanna här med de "nya" ungarna tills de är klara och redo, inte mer med det =)

Ligonskrutt
2010-09-23, 23:02

köpte två lådor, som eg är till för förvaring, men de var bredare och längre än kattlådan de hade på coop+bra mkt billigare. men nu i efterhand kom jag på att de kan vara lite svåra att rengöra pga upphöjningarna i botten för hjulen…Obestämd sedan lite sand, men bara 5 kg för det var lite svårt att köpa mer och få med på bussen :P så det kan nog vara bra om du köper lite extra när du är på öb imorgon, hanna. har en kattiglo här hemma som är lite liten för katterna (är eg för kattungar tror jag) så den kan du få med också om du vill :)

HannaVastervik
2010-09-23, 23:07

Vad gullig du är Ligonskrutt, dom blir nog glada för både  sand, låda och igloo! Och jag blir så glad för att folk vill hjälpa till! Ska köpa mer sand imån med och maaaassaaa mat och allt vad jag hittar. =) Men jag tror inte dessa katter är så värst kräsna i varken saker eller mat faktiskt. Snart är dom här och då börjar deras framtida resa på varsitt nytt hem och liv, tänk vad kul för dom! <3

Puma77
2010-09-23, 23:21

Ja jag tänkte skänka en liten klöspelare om de finns kvar på öb till missarna. det kan ju vara bra att ha.

//Pia

Ligonskrutt
2010-09-24, 00:14

Ja det känns härligt att dessa kissar kommer att få ett bra liv med massa mat, värme och kärlek Glad

Nu funderar jag angående kissarnas ankomst här som ni kanske kan tipsa om!

katterna kommer ju att vara här lite mer än ett dygn och vi funderar på hur vi ska göra, vilket/vilka rum som de ska få vara i. Vi har som sagt två katter sedan innan och bor i en tvåa på 63 kvm. Vilket(/vilka om mamma+ungar hålls separerade) rum tror ni blir bäst att ha hittekissarna i? främst för deras skull men även våra kissar som alltid vill ha tillgång till alla rum och kunna vara med oss hela tiden… :P 

-vardagsrummet är det största rummet, ca 20-25 kvm kanske? -Köket är mindre och långsmalare. -Sovrummet större än köket men mindre än vardagsrummet, den stora sängen tar upp ganska stor yta. -badrummet är ganska fjuttigt med ett badkar som tar upp typ en tredjedel av rummet…

hur är det med kissar som inte är vana vid kattlåda? tänkte om vi skulle försöka att ta bort så mkt textilier som möjligt så de inte kissar där, i det rum som de ska vara i. det rum det blir svårast i är då sovrummet, pga sängen

tror ni att det kan vara läskigt för katterna med ett för stort rum? och ifall de är i sovrummet kanske är obehagligt för dem eftersom vi sover där och är så nära dem då under lång tid? (vi kan ju sova på liggunderlag i vardagsrummet om det är så) köket kanske är otäckt om vi tex slamrar när vi lagar mat och badrummet litet och läskigt för katterna när vi går på toa och är så nära dem då?

HannaVastervik
2010-09-24, 00:22

Eftersom de inte ska stanna så länge och antagligen kommer vara rädda och mest vilja ligga och trycka under något tror jag badrummet blir bäst. är ju lätt att skölja av efter de åkt med för rumsrena lär dom ju inte veta vad det är ännu. Är det jag tror iaf =)

Tizzla
2010-09-24, 00:40

Lingonskrutt: Jag hade nog haft kattungarna i köket (eller ev hallen…men köket är nog lugnare och mindre risk att de lyckas smita) och mamman i badrummet de första timmarna. Hon kan som sagt behöva lite lugn och ro…och värme…efter narkosen.

Sen hela familjen i köket, om nu badrummet är väldigt litet, annars går väl det lika bra. Tror ändå på köket…laga mat måste ni ju göra där men det är kanske mer "spring" på toan…Obestämd

"Rumsrena" vet de väl inte vad det är eftersom de aldrig varit inne…men katter brukar välja en låda med sand om de har möjligheten och vågar gå till den.

De kommer nog inte rusa omkring så mycket så en liten mysig vrå under köksbordet kanske…med lådan i ett tryggt hörn…och mat och vatten ganska nära utan att vara för nära lådan dåFlört

Lycka till!

Hanna: Då får vi hoppas att de presenterar sig de här ocksåFlört

Lycka till till dig med!

HannaVastervik
2010-09-24, 00:43

#108 Åh vad snällt Puma, det kommer dom helt säkert tycka om! =)

HannaVastervik
2010-09-24, 00:44

Tack Tizzla! Ska nog gå bra tror jag! Räkna med täta uppdateringar härinne efter dom kommit också, ni ska inte tro ni får glömma bort dom för att dom kommit in i värmen och får massa kärlek! =)

Tizzla
2010-09-24, 00:46

Låter toppen!Glad

Lena
2010-09-24, 00:49

#113 Som Tizzla skriver brukar de flesta katter gå på lådan även om de inte är vana vid att göra det tidigare. Det ska säkert gå bra ska du se!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2010-09-24, 00:53

Ni har fått en Dagens Ros

Dagens Ros för gott samarbete….

för ert goda samarbete!

Läs mera här!

Gullimat
2010-09-24, 01:07

Vilket fint samarbete. Lycka till imorgon med att få in alla misarna

tervmatte
2010-09-24, 10:56

Håller tummarna för att allt går vägen idag :-)

Puma77
2010-09-24, 15:24

Har idag träffat Hanna och vi har handlat lite till missarna. Jag gav henne (eller till katterna) en klöspelare med boll upptill som de kan klösa på om de vill;) Sen en sån där pinne med en hängande fjädervippa på som man kan leka med.

Tror det kommer gå jättebra hos Hanna så jag håller tummarna att allt går bra fram till dess med.

//Pia

Ligonskrutt
2010-09-24, 15:44

mamman rymde när de bar ut henne från sjukhuset1 jag pratar med ragnhild just nu.

Ligonskrutt
2010-09-24, 15:57

Én av personalen på djursjukhuset bar ut buren med mamman till bilen, och precis när de skulle sätta den i bilen så smet mamman iväg :(  buren var inte riktigt stängd. De har varit och letat och lockat men mamman syns inte till. Polisen är kontaktad och djursjukhuset håller koll och ska sätta upp affischer men ragnhild kan inte stanna längre eftersom hon ska till jobbet.

kattungarna kunde varken vaccineras eller undersökas eftersom de var för skygga. mammans  öron mm såg fint ut (tänderna glömde de be att undersökas) och det var cystor hon hade i magen men de är nu borta och hon är kastrerad.

men otroligt tråkigt nog rymde som sagt katthonan :(

ngn som har råd om vad som kan göras??

Puma77
2010-09-24, 16:17

Sätt ut mat i närheten där hon smet ut och få någon att hålla koll.

//Pia

Lena
2010-09-24, 16:19

#121 Oj det var ingen hit!

Mamman kan väl inte vara vidare stadig på benen ännu efter kastreringen? Jag skulle tippa att hon gått in och gömt sig någonstanns. Det gäller att finkamma området och försöka komma på möjliga gömställen. Buskage, bodar, uthus, garage och andra typer av krypin. Sätt upp lappar överallt i området även i folks brevlådor. Utlova hittelön. Matlusten är antagligen inte heller på topp efter ingreppet så det där med att locka med mat fungerar nog inte i det här läget.

Puma77
2010-09-24, 16:19

Hanna, om du vill får du kontakta mig sen om du vill ha hjälp med ungarna till veterinären sen(om inte mamman fångas in innan)

//Pia

Ligonskrutt
2010-09-24, 17:11

Nu är kattungarna här och vi ska om en stund åka och leta efter mamman. Men hur gör man när man fångar en skygg katt? :/ tips? för okm man får syn på henne och hon inte är hungrig så vet jag inte hur man ska locka henne till buren?

destiny
2010-09-24, 17:21

Det går inte att använda ungarna som lockbete? Känns ju lite elakt! Stoppa ungarna i en pyttig bur längst in i fällan. Jag har en typ transportbur för hamstrar eller vad det kan vara som jag hade tänkt använda i nödfall ifall jag inte fick in dom mammorna jag ville ha in på annat sätt. Men som sagt, det känns ju lite elakt så jag är glad att jag slapp prova!

Eller placera ungarna i en transportbur bakom fällan. Det funkade här en gång. Jag hade förstås den fördelen att ungarna var trygga i sin transportbur eftersom jag kunde placera både fälla och bur i mitt pannrum. Det blir ju lite skillnad utomhus.

Ligonskrutt
2010-09-24, 17:30

ja det var så ragnhild och mona-cajsa försökte, men det blir lite svårt för oss, som inte har bil :/  att åka med två rädda kattungar på bussen dit kanske går, men med den stora buren (typ hundbur) blir det svårare+om vi fångar mamman…men djursjukhuset kanske kunde hjälpa med hemskjuts trodde ragnhild. men att få dit den stora buren är det svåra…

Jourhemmet
2010-09-24, 17:56

Jag tror inte mamman bryr sig om ungarna just nu efter kastrering och sedering.

Lena
2010-09-24, 18:58

Det tar ca 24 timmar innan en katt är återställd efter själva sederingen. Idag lär hon inte ha någon större matlust utan mest känna sig trött och hängig. Katter brukar var synbart vingliga och ha svårt med kordinationen åtminstonde 12 timmar efter sederingen.

Har svårt att förstå att personalen kunde glömma bort att stänga buren ordentligt. Men ingen idé nu att gråta över spild mjölk nu. Hoppas dock de ställer upp i letandet. 

Om honan är skygg efter allt som hänt är det troligen inte rätt metod att locka på henne. Det gör henne antagligen bara ännu mera rädd. Man får istället försöka gå så varligt fram som möjligt. I första hand lokalisera henne. Infångandet får sedan anpassas efter hur situationen ter sig.

Hur ser området ut där hon smet ut? Är det mycket bebyggelse, trafik, träddungar etc?

HannaVastervik
2010-09-24, 23:25

Kom precis hem nu, usch vad har hänt idag! :(

Lilla mammakatt då :( Hoppas ni hittar henne tills imån :/

Hoppas hoppas hoppas! :(

Ligonskrutt
2010-09-24, 23:27

#129 det är väldigt nära en trafikerad väg. men den personal som bar buren  såg katten springa mot ett litet grönområde i närheten. det är främst där vi har letat, men även i andra buskage i närheten.

så samtidigt som området består av många lägenheter, parkeringsplatser och ligger nära tung trafik, finns det mycket buskage där katthonan kan ha gömt sig. Vi misstänker att hon är i en av buskarna som är extra snårig, men det är osäkert förstås…

[doobidoo]
2010-09-24, 23:48

Har ni ställt ut mat i området? Gör det på flera ställen under buskar o dylikt  så att hon inte försvinner från området

Ligonskrutt
2010-09-25, 00:03

#132  satte bara mat vid busken vi misstänkte hon kunde vara i. Ingen av oss tänkte på att sätta ngn mer stanns Obestämd När man är trött och hungrig så tänker man inte alltid så bra…men tizzla skulle dit igen om några timmar och leta och sätta ut mat.

HannaVastervik
2010-09-25, 00:07

:(

Men hur är det med ungarna nu då? Hur klarar dom sig?

Ligonskrutt
2010-09-25, 00:38

#134  dom är här hemma. de är lite rädda men har ätit mat och gått på lådan. har gått att klappa lite och ena kattungen har "blinkat" till mig. Men såklart är det väldigt bra för dem om de får vara hos sin mamma igen. Håller tummarna för Tizzla inatt eller att vi hittar henne imorgon.

Tizzla
2010-09-25, 01:18

Hanna…eftersom jag nu åkte idag…lite oplanerat iofs…men jag fick ändå med kattlådan…så den finns nu hos Lingonskrutt och kissebebisarna. Har skurat ur den och då blev den mycket finare…går nog att skura lite till…men den duger som den är också!

Håll tummarna för att jag hittar mamman i natt när det är lugnt!

HannaVastervik
2010-09-25, 01:23

Tack Tizzla, gullig du är! Ja jag håller också tummarna för att dom hittar mamma-katt inatt eller imån innan det är dags att åka.

Lena
2010-09-25, 02:55

#136 Natten brukar vara den bästa tiden för att fånga skygga katter. Håller tummarna så de knakar här uppe i Dalsland.

Tizzla
2010-09-25, 06:11

Det var så jag tänkte också…natten är lugnare…speciellt för en riktig "på landet-landet katt" som hamnat mitt i stan…

Men tyvärr…Gråter…inte en skymt av henne!

HannaVastervik
2010-09-26, 02:38

Nu har kattungarna kommit hit. Dom går och tittar och undersöker, den ena hoppade upp och skällde ut Hans och Greta lite haha =) Ska nog gå bra detta! Marsvinen var väldigt intressanta verkar dom tycka. Nu blir det snart att sova lite här, så får bli en längre rapport imån! =)

annebeate
2010-09-26, 03:09

Fick information i andra tråden att Oskarshamn nu inte ställer upp med fälla.  Med tanke på att djursjukhusets personal orsakat att katthonan kunde fly, (otroligt slarvigt), är det rimligt att de med sina kontakter jagar rätt på en fälla nu. Det brådskar ju!

Ligonskrutt
2010-09-26, 04:39

#141  ja man kanske kan höra av sig imorgon och kräva att de ordnar det?? För det tyckte ragnhild oclkså, att det var synd att de inte kunde engagaera sig mer aktivit :/

Något av gott mitt i allt detta är iaf att nu har kattungarna som sagt kommit hem till Hanna och jag är säker på att de kommer att få det bra hos dig Hanna, med sina nya "syskon" Glad

HannaVastervik
2010-09-26, 11:28

Dom har gosat in sig under sin filt och ligger och sover, så söta! Den ljusgrå fick jag faktiskt klappa lite nu på morgonen. =)

annebeate
2010-09-26, 11:56

Ja ring djursjukhuset,något får de göra nu när de ställt till det. Jag har också i andra tråden nämnt katthemmet Kompis utanför Nybro , inte långt från Kalmar, som kanske kan låna ut en fälla.

HannaVastervik
2010-09-26, 12:35

FIck klappa "flamman" när hon åt nu innan med, men lite skeptisk var hon. =)

Lena
2010-09-26, 12:48

#144 Om jag inte fattade det alldeles fel har redan Katthemmet Kompis kontaktats. De hade tyvärr ingen ledig fälla.

lillmymlan
2010-09-26, 13:04

Finns det ingen neråt som har en fälla att låna ut? Förvånad

*Nalle Puh*

Lena
2010-09-26, 13:10

#145 Skönt i alla fall att kattungarna har kommit sig iordning nu. Det var ett riktigt framsteg att de redan gick att klappa. :) Ser fram emot bilder på hela gänget sedan.

annebeate
2010-09-26, 14:31

Finns här ingen på forumet som kan låna ut en fälla inom rimligt avstånd från Kalmar?Förvånad

Känns så oroligt med tanke på att hon är nykastrerad och vi inte vet hur hon mår.

Kommer det att letas efter henne i dag?

Ligonskrutt
2010-09-26, 14:46

#149  jag och min sambo har tyvärr inte möjlighet att leta efter henne idag. Ragnhild vet jag/minns jag inte om hon skulle försöka

annebeate
2010-09-26, 14:54

Hoppas Ragnhild kan. Här finns kanske någon annan som bor i Kalmar som kan hjälpa till.

Är hon anmäld försvunnen hos polisen?

annebeate
2010-09-26, 14:57

Finns det anslag om hennes försvinnande inne på djursjukhuset? Annars borde personalen sätta upp ett.

lillmymlan
2010-09-26, 14:57

25 mil från mig :( annars skulle jag såklart hjälpa till :(

*Nalle Puh*

Ligonskrutt
2010-09-26, 15:08

hon är anmäld hos polisen och anslag sitter uppe på djursjukhuset.

Ska bne ragnhild ringa djursjukhuset och be dem få tag i fälla eller vad är bäst?det var hon som lämnade in honan för kastrering, kanske mer troligt att det går bra om hon ringer. dessutom känner jag mej matt/sjuk och kanske inte är så bra på att övertala just nu+att vi ska iväg snart och behöver fixa med annat :/

Lena
2010-09-26, 15:18

#154 Det är viktigt att Djursjukhuset blir informerade om läget - att katten fortfarande är på rymmen. Samt att det ställs lite krav på dem då det var dem som orsakade problemet. 

Jag tycker även att ni ska försöka få lokalpressen att intressera sig för fallet. Det brukar ge bra respons från allmänheten.

Ligonskrutt
2010-09-26, 16:08

Jättebra tips lena! tips på formulering? jag känner nu att det är lite ont om tid, vi ska iväg om mindre än en timme och ska duscha osv :/  om jag kanske ska be ragnhild? eller vem som är bäst hör av sig till tidningen och sjukhuset

Lena
2010-09-26, 16:45

#156 Det behöver ju vara någon av er som har alla fakta i målet så att säga som tar kontakt med tidningen. Ringer ni tidningen behöver ni ju inte tänka så mycket på formuleringen. Berätta om fallet precis så som det är. Att det finns många som är engagerade från den här sajten, men få som bor i Kalmar och kan delta aktivt i sökandet. Ni behöver även utse någon av er som är kontaktperson, som dem som vill hjälpa till i sökandet kan kontakta. Försök att organisera er lite om ni kan. Det gör det hela lite lättare.

annebeate
2010-09-26, 21:40

Bra råd från Lena ang. kontakt med pressen och djursjukhuset.

I morgon måste  förhoppningsvis något hända annars är risken att hon är förlorad för alltid. Katthonan kan ligga dålig någonstans och tydligen dessutom mycket trafik i området.

Gullimat
2010-09-26, 22:31

Vem letar och förser henne med mat idag?

Kusten-
2010-09-26, 22:37

Snabb information med fakta om vad som hänt måste med en gång i ett sådant här ömmande fall komma ut till allmänheten.

Viktigt att få fram fakta om stygnen är självupplösande eller om katten är hopsydd med hjälp av ståltråd. Ståltråden måste ju avlägsnas. Självupplösande stygn tål inte vad som helst. Precis som vid alla kastrationer är  det viktigt med uppsikten av katten.

Sätt ut mat och ha uppsikt

LETA

Gryning, natt och skymning är mest fördelaktigt.

Då är det som allra lugnast

Lappar med generös hittelön

Ta med fakta och bild, få fram hur mycket katten betyder

Tidningsartiklar

Där tycker jag att djursjukhuset ska hjälpa till med att trycka på för att det ska kunna bli en garanterat. Otroligt klantigt att inte vara noga med kattens transportmedel. Har hört för många historier liknande denna nu.

Mun-mot-mun-metoden

Prata med alla man möter på

Sätt in annons om borttappad katt

Man måste agera snabbt vad gäller allt ovanstående och ta sig tid och även skyldigheten till att som ansvarig leta. Vad är viktigare än att denna kisse nu kommer tillrätta, nykastrerad och allt? Ansvariga får göra sitt yttersta om hon ska kunna räddas. Mycket fältarbete är vad som gäller!

Önskar all lycka till och hoppas på god och stor uppslutning samt ett flitigt samarbete kring stackars kissen!

Gullimat
2010-09-27, 00:13

Förvillande med två trådar.

Bra tips och råd från dig Kusten som kan sånt här. Här måste man skynda sig, och lägga annat till sidan.

Haft svårt med sömnen i natt, tänkt på den lilla stackars MammanGråter

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen