Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 4706 ggr
Lena
2010-10-01, 14:25

*LÖST* Kalmar: Katthona på rymmen!

Sedan fredagen den 24/10 är en skygg katthona på rymmen i Kalmar. Honkatten lyckades ta sig ur buren vid Djursjukhuset på Gasverksgatan i Kalmar. Hon hade precis blivit kastrerad och opererad för några cystor när hon slet sig ur buren. Hon är sedan dess spårlöst försvunnen trots att många har letat efter henne.

Lappar är uppsatta i området och den 30/9 var det även en artikel i tidningen Barometern. Länk till artikeln.

Ett tag såg det ljust ut då en man hade sett en katt som motsvarade beskrivningen i närheten av Djursjukhuset. Det visade sig dock vara falskt alarm då det var en annan kisse med samma teckning. Vi är ni tillbaka på ruta noll.

Följande medlemmar är engagerade i letandet på plats i Kalmar:

Ligonskrutt

ragand

Tizzla

tervmatte

Det finns även en tråd om Kattmamman på Svenska Katters forum. Länk till tråden. Även där har medlemmar varit ute och letat, hitintills utan resultat.

Länk till satelitbild över området där katten försvann. Röd markering = Djursjukhuset. Ett rött trähus har varit förmål för undersökning då det fanns ett öppet källarfönster där. Inget spår där heller tyvärr.

Det är denna hona det handlar om: Katthona med ungar i Kalmar 

BildBild

Var finns hon? Vad har hänt? Vi måste få veta!

Länk till föregående tråd om letandet av den försvunna kattmamman.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2010-10-01, 15:08

Här är ytterligare en bild på Katthonan:

Bild

En medlem på Svenska Katters Forum skriver så här:

"Jag undrar om hon är kvar i busken.  Det är mycket liv och rörelse där runtomkring, särskilt under helgerna, så det är tveksamt om hon kännt sig trygg där. Misstänker mer att hon har dragit sig mot hyreshusen, där det finns förråd och balkonger att gömma sig under".

Sedan finns det funderingar om hon kan ha tagit sig tillbaka till Alby där hon höll till tidigare. Men det är 2½ mil dit.

Det talas mycket om ett snårigt buskage. Min fundering - är buskaget undersökt så ordentligt att det kan avskrivas helt och hållet? Även om hon var i så dåligt skick att hon blev kvar där (hemska tanke)?

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2010-10-01, 15:19

#1 Jag är inne på samma tankegångar. Grönområdet där hon försvann borde genomletas så noga att det är uteslutet att hon finns kvar där. Antag att hon inte känt sig bra och gått undan. Det bästa är om flera som engagerar sig i katthonan kan sammanträffa och gemensamt leta igenom buskagen. Det är så märkligt att ingen sett till henne.

Det har också talats om någonstans att viss mat på fat försvunnit medan annan mat blivit kvarlämnad.Vet inte var i Kalmar maten ätits upp. Där borde man också försöka kolla där maten försvunnit.

Det har nu gått en vecka sedan hon försvann och det blir allt mera besynnerligt att hon inte synts till tycker jag. Jobbigt att man bor i Malmö och inte kan hjälpa till men jag hoppas att alla som kan nu under helgen vill fortsätta aktivt leta efter henne. Ännu fler bilder skulle kanske behöva sättas upp inne i Kalmar. Även lappar med hennes bild längs vägen mot Alby. Djursjukhuset ställer säkert upp och hjälper till med kopiering.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Lena
2010-10-01, 15:30

Ja det känns bistert att sitta på andra sidan Sverige och inte kunna ställa upp i letandet.

Att honkatten är spårlöst försvunnen kan tyda på två olika scenerarier:

1. Hon finns inte kvar i området.

2. Hon är i så dåligt skick att hon ligger och trycker någonstanns. Bör i så fall vara i närheten av djursjukhuset.

Det  här med den uppätna maten är viktigt. Var har maten blivit uppäten? Jag får intrycket när jag läser de olika trådarna (här och på SKF) att de flesta matskålar varit orörda men att någon varit uppäten. Viktigt att lokalisera vart den uppätna matskålen finns!

gulliver
2010-10-01, 15:49

Jättebra sammanfattning Lena!

Ligonskrutt
2010-10-01, 16:42

Synd att ingen katt hittades :(  

Denna katt som liknade katthonan, undrar om det är den som har synts till innan? Fast den har jag trott är en hankatt, så det är säkert inte den…Men om det är den som menas: den är ganska stor, "grå" som honan, och har lite "brittiskt korthår"-utseende:inte speciellt lik honan enligt mig. Det är den enda katt som jag har sett till under spaningarna, och den har jag sett till varje gång, på grönområdet. Tänk OM det ändå är honkatten som syntes till i förrgår kväll?? Om man skulle kunna prata med kvinnan med katten och se hennes katt, och prata med kvinnans son igen och höra om det kan ha varit den katten, eller om han fortfarande tror det var Arbykatten han såg.

#2 Det snåriga buskaget är riktigt snårigt. Har lyst och lyst in där men på de flesta ställena är det helt tätt, som en vägg, och man ser inte in alls :(  Men kanske är det jag som är för dålig på att spana? man skulle behöva klippa upp busken för att se in känns det som. det är synd att den inte står på mark utan ägare, då hade jag tagit fram sekatören direkt…

#3 den mat jag har hittat uppäten har varit under släpkärran, i utkanten av grönområdet. vid mträden i andra änden av grönområdet, vid ett buskage mot vägen till och vid det snåriga buskaget (där var maten orörd vid tidigare spaningar jag gjorde). Maten har inte varit borta längs med gasverksgatan är det enda mönster jag ser? Men om de andra som har letat efter katten har upplevt samma sak vet jag inte. Men det kan ju vara någon, som har letat efter katten tex, som har tagit bort orörd mat??

http://maps.google.se/maps?hl=sv&um=1&ie=UTF-8&q=kalmar+djursjukhus&fb=1&gl=se&hq=djursjukhus&hnear=Kalmar&cid=0,0,7041757860178708008&ei=JwWhTJjPFMffOMrU1aUM&sa=X&oi=local_result&ct=image&resnum=2&ved=0CBwQnwIwAQ

Jag vet inte riktigt var mer man ska sätta ut mat, om man ska sprida sig utanför grönområdet??

Och var man ska sätta ut lappar. Bara utvidga området söderut mot arby?

lillmymlan
2010-10-01, 23:00

Vad händer? Obestämd

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Ligonskrutt
2010-10-01, 23:11

# 6   ja vad händer, ingen kattlycka ännu :(   vi ska leta mer imorgon och sätta upp fler lappar tänkte vi. får se om det kan ge ngt. ska testa att prata med de som arbetar på slakteriet också, nu när vi vet hur man tar sig dit…ifall honan har dragit sig dit.

katten jag skrev om i #4 var tyvärr inte den jag trodde, utan en katt mkt lik arbykatten…:/

lillmymlan
2010-10-01, 23:15

Håller tummarna för att missen kommer in!

*Nalle Puh*

annebeate
2010-10-02, 00:03

#7  Lycka till i morgon. Ni är alla så underbara som som på olika sätt försöker spåra katthonan. Alla krafter måste nu sättas in. Det känns verkligen jobbigt att vara på avstånd och inte kunna hjälpa till i sökandet.

#5  Angående buskaget som var omöjligt att titta in. Det är verkligen en nödsituation nu med tanke på tiden som gått sedan hon försvann. Det är väl kommunens mark. Där kan rimligen inte vara några problem med att klippa upp buskaget så mycket med förslagsvis en sekatör att det går att titta/lysa in där.

Ju fler lappar ju fler nås av budskapet att hon är försvunnen. Därmed  finns större chanser att där kan komma ett tips var hon är.

Gullimat
2010-10-02, 01:13

Har ni satt upp lappar på Djursjukhuset med bild och infoObestämd

Lena
2010-10-02, 01:36

Fick ett tips av en medlem via PM att även titta upp i träden i området. Utifall hon tagit sin tillflykt till ett sådant.

Buskaget känns ju som troligt. Om det är så pass tätt att man inte ser in i det skulle det ju faktiskt kunna vara där hon håller till. Om man klipper lite i dessa buskar gör man väl egentligen bara en tjänst. Det verkar ju vara i behov av att tuktas.

tervmatte
2010-10-02, 02:24

Vi har varit där många gånger - både dag och natt - och letat men utan resultat.

Det verkar finnas två katter som liknar mamman i området.

Många som jag pratat med har läst artikeln i Barometer och håller ögonen öppna. Jag lämnade också mitt tel.nr. till fler.

Förresten, vilken husvagn? Det enda vi hittade var en husbil, var det den som menades?

Såg att det ligger Folkets Park i näheten (kanske 300m bort från infarten till sjukhuset), kan hon ligga där och trycka? Det är nog lite lugnare där kan jag tänka mig

annebeate
2010-10-02, 02:37

Ja det verkar vara många platser hon kan vara på men just att det tydligen inte gått att kontrollera buskaget gör att där finns en chans eller risk att hon kan finnas där. Genom att klippa upp buskaget lite för att komma åt att kolla där skulle mycket vara vunnet. Är hon inte där så måste man koncentrera sig på platser längre bort.

Det är så underbart att ni är många som engagerar er.

Lena
2010-10-02, 13:13

#13 Jag har också lite svårt att släppa det där buskaget. I och med att hon inte verkar ha synts till och att det ligger så nära + inte går att se in i. Det hade varit mycket vunnet om det hade undersökts ordentligt så att det gick att avskriva del helt och hållet.

Folkets Park kan vara värt att undersöka också. Kan hon ta sig dit utan att passera några trafikerade vägar? Sedan har vi slakteriet. Hur var det med det? Har det blivit undersökt mera?

Röda Husets källarfönster var vad jag förstår avskrivet nu. Där hade väl redan flera personer plus den som bor där varit och tittat.

Artikeln i Barometern gör naturligtvis att honkattens rymning nu är allmänt känd i Kalmar. Det har vi mycket nytta av. Synd på ett sätt att honkatten har så vanlig teckning som hon har. Det är lätt att det blir föväxlingar.

Gullimat
2010-10-02, 13:38

Tror inte man kan avskriva något, isåfall bara om hon skulle ligga skadan där, annars rör sig katter hit och dit i jakten på mat. Tror också på att mata på flera ställe och hålla koll.

Lena
2010-10-02, 14:15

#15 I det här fallet verker det ju tyvärr inte som hon har rört sig särkilt mycket hit och dit i området. Då borde hon ha blivit observerad. Risken är stor att hon ligger svårt sjuk på ett ställe och har gjort det hela tiden - eller har förflyttat sig bort från området till ett helt annat ställe.

___

Här stratat en tråd om: Säkra transporter av katter - där vi kan lägga in tips över vad man bör tänka på i dessa sammanhang. För att förebygga den här typen av rymningar.

Ligonskrutt
2010-10-02, 16:55

#10   Det finns lapp med bild på katten på djursjukhusets anslagstavla.

#14  Om hon är i folkets park så måste hon nog ha passerat trafikerad väg…men eftersom det har gått så pass lång tid är det kanske troligt att hon har rört sig bort, korsat vägen…?

#13 kan man åka dit och bara klippa lite i buskaget troOskyldig eller kanske man borde be om lov, vem…?

Lena
2010-10-02, 17:18

#17 Är det buskaget som ligger bakom parkeringen med släpkärran? I så fall ser det ju ganska vildvuxet ut och borde inte  vara någon ko på isen. Om någon frågar får man säga att man leter efter en förymd katt från djursjukhuset som troligen ligger svårt sjuk därinne. Att vänta på någon form av tillstånd kan ju ta en massa tid som vi inte har…..

Ligonskrutt
2010-10-02, 17:37

# 18   det är ett buskage/buske mitt på grönområdet, där mellan gasgatan och sandåsägen. alltså mitt i "parken"… ser annorlunda ut mot satellitbilderna tycker jag, mer buskage numera. men kanske ska man åka dit och klippa lite, eller vänta tills det mörknar…? (enligt sambon verkar busken även användas som dumpplats för avhuggna grenar etc…)

Lena
2010-10-02, 17:45

#19 Om jag vore i dina kläder skulle jag gå dit och klippa lite. Men ni kan ju vänta tills det skymmer på lite, så blir det inte lika iögonfallande. Om det är en allmän rishög med avfall känns det ju inte som att det kan göra så mycket om ni klipper lite i grenverket.

Synd att jag sitter för långt bort för att kunna hjälpa till i praktiken.

annebeate
2010-10-02, 20:32

Jag hade inte tvekat utan klippt  upp buskaget  sa man kan titta/lysa in. Allt maste goras far att hitta henne.    

Ursakta texten. Befinner mig  just nu i London  och lanat internet. Lilla katthonan  finns hela tiden i mina tankar.

[doobidoo]
2010-10-02, 22:16

Jag tror honan befinner sig i samma område, de brukar ligga och trycka på samma ställe av chock, i alla fall de närmaste två veckorna (om de inte blivit skrämda eller bortjagade). Viktigt är att mat finns ute på flera ställen närliggande platsen där hon försvann så hon inte drar iväg. Tidpunkten för att ha en chans att se henne är när "Sverige sover", kanske alla, förutom tidningsbuden.

Jag brukar inte rekommendera att sätta ut fälla vind för våg, men i detta fall kan det vara en idé, om man ställer den i ett buskage i närheten där den försvann och att fällan vaktas hela tiden så ingen annan katt eller annat djur går i den.

ragand
2010-10-03, 12:50

HEJ ALLA ENGAGERADE KATTVÄNNER HÄR KOMMER ETT GLÄDJANDE BESKED!

I morse 09.10 sitter katthonan på kökstrappan till Brovillan i Arby (f.d. prästgård) och väntar på mat. Hon har nu fått lite mat och jag berättade för Mona att nu är katten här. På 9 dagar tog hon sig de dryga 2 milen från Kalmar och hit. Visst är hon en fantastisk katt och nu tycker jag att hon ska få fortsätta att leva i den här miljön. Hon har genom sitt beteende visat att hon vill vara här. Tack alla!

PS Lena det var den 24/9-10 katten opererades.

lillmymlan
2010-10-03, 12:52

Härligt att kissen har kommit tillrätta. Hoppas att hon inte är alltför medtagen, och att såret läker fint.

Underbart med så många som har engagerat sig i den här missen! Det gillar jag!!! Kyss

*Nalle Puh*

annebeate
2010-10-03, 13:03

Underbar nyhet  denna morgon!GladGladGlad Lilla vackra kattmamma, som vi saknat dig!

Londons  alla katter jamar och halsar till sin svenska kattkompis!Flört

Vargtassen
2010-10-03, 13:06

Glad

Marga
2010-10-03, 13:30

Är det sant? Det är ju helt otroligt. Nykastrerad, vimmelkantig, rädd, hungrig och så tapper att hon ändå vandrar hela vägen hem igen. Jag saknar ord…. Katter är fantastiska! Glad 

Nu hoppas jag att hon får vila ut ordentligt och repa sig efter sina strapatser och att allt ordnar sig för lilla duktiga mamman.

Lena
2010-10-03, 13:31

#23 Helt fantastiskt att hon lyckades ta sig den långa vägen. Hur verkar hon vara? Ser allt ut att var okey med stygnen och allmäntillståndet? Om hon kan få stanna kvar i Arby är det naturligtvis det bästa. Nu kan det ju inte bli flera kattkullar i alla fall.

Vore kul att få se en bild av henne framöver. Och sedan måste vi ju ge henne ett namn den kära kissen. Eller vad tycker ni?

Ankie
2010-10-03, 13:32

Men snälla nån har hon gått hem igen.. helt otroligt :):)

Så himla underbart detta ju

Gullimat
2010-10-03, 13:33

Underbart, har hon klarat sig utan mat i 9 dagarFörvånad

Vilken miljö menar du, var skall hon bo? varför inte med sina bebbar?Förvånad

Sigriiid
2010-10-03, 13:44

Åh vad skönt att höra att hon är hittad :)

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

destiny
2010-10-03, 13:56

Glad Katter är fantastiska. Denna lilla kissen är inget undantag.Glad

Alexej
2010-10-03, 13:57

vad skönt!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

soso
2010-10-03, 14:36

Åhh så skönt att hon kommit tillrätta!!

Camillhe
2010-10-03, 14:44

Vilken otrolig viljestyrka lilla Kissen har. Man blir så rörd.

Alla ni som engagerat er så mkt och letat, enorm eloge till er för er insats!

gulliver
2010-10-03, 15:41

HURRA!!! Skrattande

Får hon vara kvar och bli matad och ompysslad vid Brovillan i Arby elller ska hon till stödhem?

prodigy
2010-10-03, 15:41

Ja, otroligt! Som alla har letat och så var hon på väg hem!

HannaVastervik
2010-10-03, 15:43

Trodde nästan det, gud så skönt att hon är hemma igen!

martdat
2010-10-03, 15:43

Vad glas jag blev av att höra detta;)))

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Pelusa
2010-10-03, 15:52

Vilken liten kämpe hon är, lilla mammisen. Gråter glädjetårar den här gången… och som jag har suttit här och väntat på en uppdatering av rubriken med *löst* :)

[chouwa]
2010-10-03, 15:56

Hela jag får gåshud!
Gud så underbart att hon lyckades ta sig hem.
Eloge till alla som har engagerat sig i detta tycker jag!

Lena
2010-10-03, 16:04

#30 Det stod att läsa i den andra tråden att damen som matat henne bestämt sig för att ta ansvaret för henne om hon blev funnen.

Eftersom det är en kisse som är van att förse sig med mat, antar jag att hon lyckats få i sig något utmed vägen. Vissa katter är riktiga överlevare. Svårt att begripa hur det går till. Synd att katterna inte kan berätta vad de varit med om. Och att hon hittat - det är väl också fantastiskt.

Gullimat
2010-10-03, 17:39

En stor eloge till alla som har letat och brytt sig om denna fantastiska Mamma.

Att hon visat att hon vill vara där, beror väl på, att hon visste var maten fanns. Tror ändå att hon måste sakna sina små och dom henne.

Hoppas hon har fått komma in i värmen och vila upp sig på en tjock mjuk dyna, efter denna strapatsrika resa.

anebit
2010-10-03, 18:17

Så underbart att lilla kattdamen promenerat hem hela 2 mil. Hoppas att hon får komma in i värmen nu.

Vilken kämpe!  Kyss

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Ligonskrutt
2010-10-03, 20:31

Oj vilken fantastisk nyhet! (internet slutade fungera igår och så möts jag av det här) Underbart Skrattande

UlrikaD
2010-10-03, 21:12

Men jisses, vilken promenad, nykastrerad och allt. Lilla gumman.

Tizzla
2010-10-03, 21:34

Underbara, fantastiska nyheterGlad 

Tänkte nästan det eftersom hon varit helt osynlig i Kalmar…dags att sluta fara till Kalmar titt som tätt och leta katt…*sååå glad*

Jag röstar förresten på att hon borde få heta Trolla…hon trollade bort sig själv helt…och sen trollade hon hem sig till där hon vill varaFlört

Hoppas hon kan få vara inne nu och må lite gott!

Passar på att skicka en liten hälsning till Lingonskrutt med sambo och Tervmatte med sambo, jättekul att träffa er!Glad

[sarasvati]
2010-10-03, 23:15

Så underbart. Och vilken katt! TROLLA - jaa!!

Hoppas också att hon får vara inne nu och må gott. Och ett veterinärbesök såklart. Kan inte fatta hur hon överlevt detta - nyopererad/nykastrerad. Tack ALLA som jobbat så intensivt!

Gullimat
2010-10-03, 23:23

TROLLA,låter som det passar henne.

Skulle vara roligt att få höra ifrån dom som har tagit in henne, att få veta hur hon mår, efter alla dom kilometrarna.

bymaruska
2010-10-03, 23:41

Det är faktiskt FANTASTISKT! vilken fighter denna lilla katt dam är.

Men jag undrar har katten fått ett riktigt hem i området eller ska lilla Trolla fortfarande vara en trapp katt?

Sen tror jag Er tidning Barometern gärna gör en uppföljning, det är poppis med HAPPY END!

//M-H

[Borttaget]
[Borttaget] 
2010-10-03, 23:42

Inlägget är borttaget

[sarasvati]
2010-10-04, 00:23

Nej men inte ska Trolla vara en trappkatt!? Undrar också.

Bra med uppföljning i Barometern. Berättelsen där om hur kattmamman "rymde" (= dörr råkade gå upp då buren sattes in i bilen) skiljer sig också fr annan skildring på forumet (=katten gled ur buren på väg till bilen). Kanske går att få lite ordning på detta? Och djursjukhusets ansvar.

Men FRÄMST, poängtera hur viktigt det är att jobba och följa upp!! Är fortfarande sanlöst häpet lycklig över utgången. Duktig tapper katt! Hon förtjänar det BÄSTA (som varje katt - oj babbel Foten i munnen).

Gullimat
2010-10-04, 00:24

Tycker det blev väldigt tystTyst från dom inblandadeFörvånad

Ligonskrutt
2010-10-04, 01:38

#52, 53   angående beskrivningen kanske det är jag som dabbat mig, kanske missförstod jag innan. det kan bara ragnhild svara på, som var med på avstånd när det hände.

Sedan så är jag inte insatt angående i vilken utsträckning det är tänkt att katten ska få vara inne på Brovillan, men hoppas att hon kan få tillgång till att vara inne när hon vill! Hoppas också få höra mer om hur det är med honan och hur det går. Ragnhild har inte alltid tillgång till internet och jobbar mkt kväll-natt (jag har heller inte smsat henne eftersom jag läste om katten nu ikväll) Men säkert får vi veta mer inom kort :)

Lena
2010-10-04, 02:05

#54 Vi får helt enkelt ge oss till tåls lite. Hoppas på uppdateringar under morgondagen. Vi är ju så många som varit engagerade i den här kissen att vi gärna vill veta att allt är väl med henne nu, samt hur hennes framtid kommer att te sig.

En uppföljning i Barometern hade varit kanon.

#47 Trolla är väl ett bra namn!

tervmatte
2010-10-04, 10:35

Det som jag skrev i förra tråden angående hur Trollan rymde, är en den versionen som jag fick höra från Ragnhild själv.

Vi firade här faktiskt med en äppelpaj igår efter att vi läste om att Trollan kom hem igen :-) Mina föräldrar är här just nu på besök och har varit lika engagerade i sökandet efter honan  (de försöker också ta hand om hemlösa katter i Polen, så de är insatta i det hela). Vi satt här, hela familjen, och mummsade i oss pajen med världens leende på ansikterna :-D

Jag blir dock orolig över Trollans framtida öde. Får hon komma in nu som hon vill? Hur mycket jag än blir glad över att hon får komma hem till sina kära trakter så blir jag orolig över henne. Jag menar - innan tyckte kvinnan (Mona?) att det var besvärligt när Trollan ville in och ville avliva henne. Vad är annorlunda nu?

Ps.

Tizzla och Lingonskrutt med sambo - det var supertrevligt att träffa Er också. Ni är välkomna på fikan om ni har vägarna förbi. Det finns fem katter som ska klappas här ;-)

bymaruska
2010-10-04, 11:33

Hur roligt och hur lyckligt är det inte att Trolla hittat hem till sin trapp.

MEN fakta kvarstår har Trolla fått ett hem med ett ID i örat = ägare med ansvar.

Om man läser igenom tråd 1 och 2 så framgår det ganska tydligt att planen för Trolla var att hon tillsammans med sina ungar skulle till stödhemmet i Västervik där ungarna är nu.

Att Trolla ska leva sitt liv på en trapp, visst med mat och kanske ombonad koja är inte tillräckligt för mig ialla fall. 

Glöm inte bort att det låg ett avlivningshot över Trolla!

Hoppas på ett klargörande snarast.

Är det inte det vi alla kämpar på för, att alla katter ska ha ett riktigt hem.

lillmymlan
2010-10-04, 11:37

Håller med dig #57, helt och fullt Glad

*Nalle Puh*

Tizzla
2010-10-04, 12:10

Det står ju i #158 i förra tråden att hon ska få bo inne vid behov…men samtidigt fanns avlivningshotet där och det fungerade inte med hennes katt…Obestämd

Hoppas det är så att Mona tänkt om pga allt som hänt Trolla och att det går att lösa så att katterna kommer överens…säkert lättare nu när hon är kastrerad och inte har ungarna längre!

Jag tycker det skulle vara en riktig solskenhistoria om hon får bo just där…om hon får vara inne när hon vill och bli ompysslad.

Lena
2010-10-04, 12:13

Ja det är viktigt att vi får klarhet i hur det är tänkt för Trolla kissen framöver. Är det någon av er i Kalmar som kan kontakta Ragand? Att bara fortsätta gå ute som tidigare känns ju inte som någon ultimat lösning. Därför får man ju hoppas att det nu kommer att bli annorlunda.

Gullimat
2010-10-04, 12:42

Trodde kanske att hon kunde tillfälligt få komma till Hanna, som har hennes bebbar.

annebeate
2010-10-04, 12:54

Jag undrar som andra hur det ska bli.Obestämd Inte ska hon som tidigare bara vara utekatt. Det blir allt kallare och nog ska hon kunna ha ett  hem och kunna komma in och vila sig och ha det bra. Jag hoppas det kommer svar snart.

Om ingen kan,  hoppas du Lingonskrutt  snart kan komma med mer information.

Tizzla
2010-10-04, 13:02

Det får hon säkert för Hanna *gissar* det var ju så planen var.

Frågan är om det är sjysst mot henne att flytta på henne…ungarna är ju garanterat avvanda nu, de mindre ungarna skulle absolut behöva en mamma…men det är ju inte säkert att hon tar sig an dem, speciellt nu när det gått så pass lång tid sen hon hade sina ungar hos sig. Jag är väldigt kluven i mina tankar…Obestämd

HannaVastervik
2010-10-04, 13:04

Jag tycker absolut inte dom ska flytta på henne. Hon har bott där i vad vi tror minst åtta år och är uppenbarligen där hon vill vara.

Misan
2010-10-04, 13:43

jag tycker att hon ska få komma till ett hem där hon kan få komma in och vara en älskad katt, inte en trappkatt, oavsett hur många år hon har bott på trappen så är det väll hennes tur att få en säng att sova i nu.

HannaVastervik
2010-10-04, 13:49

Fast jag tycker det verkat som om att hon ska få vara inne också. är ju det som stått i trådarna här iaf. Är väl dumt att alla skriver att hon ska vara ute jämt och vara trappkatt när så inte verkar vara fallet.

Lena
2010-10-04, 13:50

Om hon ska vara kvar i området gäller det att någon/några tar ansvaret för henne. Det vill säga ser till att hon får mat och tillsyn varje dag samt en möjlighet att komma in i värmen någonstans. (Lagård/uthus eller stugvärme) Samt att hon inte utsätts för nya avlivningshot. I och med att hon är kastrerad är ju hotet om fler kattungar ur världen, vilket är bra. När man läser om hur det har varit tidigare verkar det ju inte ha funnits någon som tagit ett helhetsansvar för kissen. Förhoppningsvis har man ordnat detta nu.

HannaVastervik
2010-10-04, 13:51

Ja, vad jag har förstått så har Mona nu tagit fullt ansvar för katten och kommer göra det framöver också.

soso
2010-10-04, 13:57

#66 Det är ju just klara besked som vi gärna vill ha. Kommer hon att få bo inne eller inte?

Att hon återvänt till sitt gamla ställe betyder inte att hon tycker det är det bästa ställe att bo på, utan att det är där hon är van att få mat. Jag är övertygad om att hon skulle trivas bra i ett annat hem där hon får vara inne, få värme och vara en älskad katt.

Lena
2010-10-04, 14:31

Jag har just pratat med Ragnhild och Mona per telefon om våra kära Trollakatt.

Allt är väl med kissen ifråga. Hon ser frisk och pigg ut. Äter med god aptit och slickar sig efter maten. Har ett tacksam utryck i ögonen. Allt verkar även vara som det ska med operationsärret. De är förundrade hur hon lyckats ta sig tillbaka de ca 25 km från Djursjukhuset. Alla på orten tycker att det är lite av ett under.  

Tanken är nu att Mona ska ta ansvaret för Trolla. Se till så att hon har mat och får komma in när hon vill. Det där med avlivningshot var något som var innan kastreringen och mera en desperat lösning då man inte visste hur man skulle hantera situationen när inte katthemmet kunde hjälpa till. Tidigare har Monas egen katt varit som lite rädd för Trolla. Förklarade för dem att det är något som är naturligt då en kastrat alltid har lägre rang än en fertil honkatt med ungar. Nu när båda är kastrerade kommer de mera i jämvikt.

Det finns ingen anledning till oro. Den här kissen kommer att få det bra nu när hon är kastrerad. Att ta hand om en hel kattfamilj kändes övermäktigt, men nu när det bara är mamma katt som dessutom är kastrerad kommer allt i ett annat läge.

bymaruska
2010-10-04, 14:32

För mig är katten tillbaka på ruta 1, visst kastrerad med inte mer.

Har någon tänkt på att Trolla kanske behöver komma till vet. för översyn efter hennes långa vandring tillbaka till trappen, koll av stygn osv efter sin operation.

Jag tänker vara tydlig nu:

Lilla Trolla har följts av många många har letat och verkligen engagerat sig i hennes öde. Jag är säker på att vi är många som vill ha klara besked om hur Trollas framtid kommer att se ut.

Jag är full förståelse för att Trolla kanske inte kan flytta in hos någon som bor i närheten av trappen.

Så nu måste ansvaret ligga hos ER som varit engagerade från början och lösa ett permanent hem till Trolla där hon fortsättningsvis får den omvårdnad och kärlek som alla katter är värda.

Löser Ni inte detta så då tycker jag att hela grejen med att hjälpa hemlösa katter faller.

Väntar på ett tydligt besked

//M-H

Lena
2010-10-04, 14:34

#71 Har du läst vad jag skrivit i #70?

bymaruska
2010-10-04, 14:39

Ja det var ju ett någolunda tydligt besked…..

Ligonskrutt
2010-10-04, 18:34

# 70  Vet du hur det är tänkt, har Trolla fått vara inomhus nu eller? minns nu inte hur många rum Mona har tillgång till men i början kan kanske Trolla vara i ett rum, så att katterna introduceras långsammare för varann.

Kanske är detta ett onödigt tillägg, men att katterna inte kunde bo hos Mona var mer Ragnhilds omsorg för Mona. Mona-cajsa är gammal (nu minns jag inte hur gammal, hon ser yngre ut, men 70-80 år) och ser dåligt samt har mkt att stå i+en hittekatt som det var mkt jobb och sömnlösa nätter med förra året när han hittades. Mona ömmar för katterna och ville gärna ta hand om dem allihop, men det hade antagligen varit för mkt för henne. Så inget som har varit har berott på att man inte brytt sig om katterna, utan med katternas och även Monas bästa i tanken.

Jag tror att Trolla kommer att få det jättebra i Arby, men säkert är det bra för Mona att få tips och råd om katten :)  (veterinärbesök osv)

Ligonskrutt
2010-10-04, 19:00

Såg i Hannas tråd att en del skrivit om att det vore bra om mammakatt fick komma till Hanna. Har detta tagits upp med Ragnhild eller Mona? Själv vet jag alldeles för lite om kattungar och skygga katter för att tro/veta ngt här :P  Men ni som är kunnigare vore ju bra om ni pratade med dem om detta.

Lena
2010-10-04, 19:22

#74 Det finns ju ingen anledning att stänga in Trolla i det här läget. Hon är van att gå ute och utemiljön verkar på intet sätt dålig så som jag fått den beskriven. Mona tyckte inte att det känndes övermäktigt nu när det bara var kattmamman kvar som dessutom är kastrerad och inte kommer att få några flera kullar. Det var situationen som den var innan som var lite för mycket.

När det gäller kattungarna är de ganska säkra på att det är över 12 veckor. Att flytta mamman dit nu när 10 dagar har gått kanske bara blir att snurra till det i onödan. En massa extra stress för alla parter.

ragand
2010-10-04, 21:52

Hej i inlägg #23 kunde jag inte skriva helt utförligt hur det skulle bli för katthonan som med sitt agerande minsann visade att hon kunde ta sig hem. Jag ville prata med Mona först och med övriga personer som bor eller arbetar här. Jag ville meddela er det glada budskapet snabbt. Om hon ska bo kvar här ska hon få komma in när hon vill, få chip i örat få nödvändiga veterinärbesök, ja allt vad en katt behöver. Jag vill ha en tidsfrist på en vecka före beslut om var hon ska bo. Det vilar inget avlivningshot över henne. I morgon kommer ett reportage i Barometern med foto, vi får se vad det ger oss för nya uppgifter. Jag vet att Mona funderar på ett namn till katten. Det var kul att prata med sajtvärden Lena idag. Kastreringen gjordes den 24/9 -10. Tack alla som deltagit i letandet och alla som sänt goda tankar.

HannaVastervik
2010-10-04, 21:54

Reportern ringde mig nyss och frågade om kattungarna med, så kul att det går bra både för ungar och mamma nu! Flamman var framme nyss, bara en meter ifrån mig trots att hon såg på mig och såg att jag såg henne. Sen var hon framme bara en meter från Moa och kollade in henne!!!! =D

Puma77
2010-10-04, 22:01

Härligt Hanna, vore kul om man kunde få lite tid att komma förbi någon dag och kanske ta med sig kameran och se om några av dina små fyrfota vill vara med på bild;)

//Pia

HannaVastervik
2010-10-04, 22:07

Får du gärna göra Pia! Kanske bra någon helg när jag är barnledig?  =)

Puma77
2010-10-04, 22:10

Ja det kanske skulle gå, kan ju hälsa på pappa och dem på orten och sen traska ner till dig och missarna. Vet inte om jag ska ut i helgen men jag vet att jag ska träffa min far i alla fall.

//Pia

Ligonskrutt
2010-10-04, 22:11

# 76  jo det förstås, jag menade mer om katten har fått komma in, om hon har velat (vilket det har verkat som att hon har velat ofta innan). Men nu klargjorde ju ragand, och det hade väl varit enklast om jag frågat henne kankse, men nu satt jag här framför nätet :)

vad det gäller ungarna så tycker nog jag också det känns bäst om mamman stannar där hon är nu, var nog bara att det var flera som skrev att mamman borde få komma till ungarna (kanske har en del missuppfattat ungarnas ålder också?). Många har olika tankar och åsikter och då är det bäst att ta upp det med den som har katten nu tänkte jag :)

Ligonskrutt
2010-10-04, 22:14

#78  Vad härligt med kattungarna :)  Flamma var den som var mer framåt här också, den ljusa är nog lite mer "svårflörtad"

HannaVastervik
2010-10-04, 22:23

Pust, nu hade kattungarna (vet ej vilka) Kissat ner hela Moas rum märkte vi nu när hon skulle lägga sig, så måste komma på hur jag ska lösa detta. Kompostgaller är ju jättebra, men de små kryper tyvärr igenom. Får fundera över natta ^^

Gullimat
2010-10-04, 22:53

Vad heter Mamman, hon måste väl fått ett namn vid kastrationenObestämd

Hoppas Mona vill ta in Mamman, och kanske isåfall få hjälp av Ragnhild med henne, om det behövs.

Bilder på lilla överlevaren vill vi se

Alexej
2010-10-04, 23:02

#84 kryper igenom? jag har byggt en bur i mitt sovrum av 9 kompostgaller för 8 ungar i olika ålder, 3 kullar utan mamma mellan kanske 7-12 veckor. Öpnnas uppifrån. Bästa sättet att få de handtam. Ingen som kan krypa igenom.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

HannaVastervik
2010-10-04, 23:20

#86 Ja, Hans och Greta kryper lätt igenom ett kompostgaller. Men bra att det funkar för dina.

kattassen
2010-10-04, 23:47

#86 #87 Kompostgaller har lite olika storlekar på rutorna. Vi har en sort här hemma som till och med vår minsta vuxna katt kommer igenom. Hon kommer igenom med huvudet och sedan ålade hon sig… Hon väger ändå 3 kg.

Jag brukar sätta dubbla galler "omlott" så rutorna blir hälften så stora. Det finns också andra mått på galler.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

bymaruska
2010-10-05, 00:10

#77 Det låter jätte bra!

Meddela oss gärna vi som följt den lilla katt fröken här på hittekatter hur Ni ordnar för katten fortsättningsvis.

För den här katten är värd så mycket mer än att vara en katt som bara matas vid en trapp.

Katthonan har kämpat för sin överlevnad i och med att hon vandrade så långt för att vara säker på att få äta sig mätt.

Roligt att Er tidning gör en uppföljning!

//Marie-Helene

tervmatte
2010-10-05, 00:17

Vi hade en gång en kompostbur som vi släppte i kattungar i på kvällen. På morgonen fick vi snällt fiska upp dem underifrån sängen… Vi stoppade in dem igen och fick med egna ögon se hur de ålade sig igenom hålen…

Som någon redan sagt så finns det två storlekar på rutorna - vi hade visst dem större…

annebeate
2010-10-05, 01:19

Jag tror också det vore bra om kattmamman stannar i sin invanda miljö. Det innebär inte att hon fortsättningsvis  ska vara enbart utekatt utan ha ett hem med utevistelse om hon så önskar. Jag tror säkert hon skulle tycka det vara skönt efter alla strapatser att vistas inne lite nu.

Jag efterlyser också en nytagen bild på henne.

Lena
2010-10-05, 02:06

#77 Tack för lite mera uppdateringar om läget!

Så bra att Barometern gör en uppföljande artikel. Ni som har tillgång till den kan väl länka här i tråden så att vi andra får följa det hela också.

#86 Bra med lite bilder som exempel. Viktigt förståss att få ett galler som är tillräckligt finmaskigt. Hur stort mellanrum är det i ditt kompostgaller?

Vet att akutgruppen som är lite av specialister på att socialisera skygga katter har använt kompostgaller med framgång liksom många andra.

Ligonskrutt
2010-10-05, 10:40
soso
2010-10-05, 15:04

Det blev nog ett lyckligt slut i alla fall.

Hoppas det går bra med Silke Tass och Minsann!

Lycka till!

Tizzla
2010-10-05, 16:05

Glad

Fin artikel…och fint namn hon har fått av sin matte…har haft en katt som hette så…men jag stavade lite annorlunda.

Lycka till önskar jag Minsann, Silke Tass och Mona-Cajsa!

Lena
2010-10-08, 15:29

Det var en fin artikel om det lyckliga slutet på den här historien!

Upp till toppen